بهترین خودروهای تولید ایران

در این مقاله قصد داریم بهترین خودروهای ایرانی که تولید آن ها بصورت مونتاژ است را به شما معرفی کنیم. قطعات اصلی این خودروها بصورت پک شده از کشور مبدا وارد شده و در ایران بصورت مونتاژ یا CKD تولید می شوند. سایر قطعات(بجز موتور و گیربکس) ممکن است بصورت کامل در ایران تولید شوند. به هر حال خیلی ها این خودروها را محصولات ایرانی بشمار می آورند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

در ابتدای این مطلب باید بگوییم داشتن حداقل مدل 97 برای این خودروها شرط ورود به این لیست بوده و همچنین از خودروهای پر تیراژ در این لیست استفاده شده است. پارامتر های زیادی از جمله مشخصات فنی، امکانات، طراحی، ارزش خرید، بازار خودرو و … در رتبه بندی به این خودروها در نظر گرفته شده است تا بهترین خودرو تولید ایران را به شما معرفی کنیم.

رتبه 10 – هایما S7 پلاس

اواخر سال 99 بود که ایران خودرو تولید هایما اس 7 توربو پلاس را آغاز کرد. این خودرو تفاوت ظاهری اندکی با هایما اس 7 توربو معمولی دارد و دارای موتور و گیربکس یکسانی می باشد. اما با تغییرات صورت گرفته روی پیشرانه این خودرو مصرف سوخت آن بهبود یافته است. همچنین امکانات این خودرو تا حدی افزایش یافته است. این خودرو از یک موتور 1.8 لیتری توربو استفاده می کند که قادر است 170 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور تولید کند. شتاب این خودرو 10.5 ثانیه و مصرف سوخت آن 8.5 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است. از امکانات این خودرو می توان به کروز کنترل، سنسور باران، سنسور نور، مانیتور 8 اینچی لمسی، دوربین 360، 4 کیسه هوا، آینه های برقی و سانروف اشاره کرد. سواری این خودرو نسبت به سایر چینی های بازار ایران به مراتب بهتر است. قیمت صفر کیلومتر مدل 1401 این خودرو در بازار حدود 950 میلیون تومان می باشد.

رانندگی و فنی: 7          طراحی ظاهری: 6         کیفیت ساخت: 4.5         کابین و امکانات: 7         بازار و ارزش خرید: 7         میانگین امتیاز: 6.3

رتبه 9 – فیدلیتی پرایم

فیدلیتی دومین محصول چینی گروه خودروسازی بهمن است که در سال 1400 به بازار ایران عرضه شد. این خودرو در واقع همان جتور X70S است که توسط کمپانی چری در چین تولید می شود. یکی از نکات مثبت این خودرو قابلیت انتخاب تیپ 5 و 7 نفره است. این خودرو از یک موتور 4 سیلندر توربوشارژ (4T15C) 1.5 لیتری استفاده می کند که با محصولات چری و آریزو در ایران مشترک است. این موتور قادر است 155 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور تولید کند. شتاب و مصرف سوخت این خودرو به ترتیب 11.9 ثانیه و 8.1 لیتر است. جالب است بدانید که پلتفرم این خودرو نیز با تیگو 8 مشترک می باشد. این خودرو دارای آپشن های متعددی می باشد. کروز کنترل، دکمه اکو اسپرت، سنسور نور و باران، رادار بین خطوط، رادار نقطه کور، اتولایت، چراغ های LED، نورپردازی داخلی، مانیتور 10.5 اینچی به همراه 8 اسپیکر، دوربین 360، صفحه کیلومتر دیجیتالی 12.3 اینچی، کیلس استارت، صندلی های برقی، شارژر وایرلس و سقف پاناروما از جمله آپشن های این خودرو می باشد. قیمت این خودرو در بازار ایران تیپ 7 نفره حدود یک میلیاردو سیصد میلیون تومان می باشد.

رانندگی و فنی: 6.5          طراحی ظاهری: 8.5         کیفیت ساخت: 4.5         کابین و امکانات: 8.5         بازار و ارزش خرید: 5         میانگین امتیاز: 6.6

رتبه 8 – هیوندای اکسنت

کرمان موتور مونتاژ اکسنت را در اواسط سال 96 آغاز کرد. این خودرو چیزی از اکسنت وارداتی کم ندارد! کیفیت ساخت، سطح امکانات، فضای کابین، مصرف سوخت این خودرو برگ برنده آن است. این خودرو از یک موتور 1.4 لیتری 4 سیلندر استفاده می کند که می تواند 122 اسب بخار قدرت و 156 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این اعداد کمی ما را ناراحت می کند. اما در عوض این خودرو بصورت ترکیبی تنها 6.3 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف می کند. شتاب این خودرو نیز 11.4 ثانیه اعلام شده است. از امکانات این خودرو می توان ESP، مدیریت پایداری خودرو (VSM) ، نشانگر رانندگی اقتصادی (ECO)، اتولایت، مانیتور 7 اینچی، 6 ایربگ، کیلس استارت و سانروف را نام برد. قیمت مدل 97 صفر این خودرو حدود یک میلیارد تومان می باشد.

رانندگی و فنی: 6          طراحی ظاهری: 6.5         کیفیت ساخت: 7.5         کابین و امکانات: 7.5         بازار و ارزش خرید: 5.5         میانگین امتیاز: 6.6

رتبه 7 – هیوندای i20

هیوندای i20 یک خودروی نام آشنا برای ایرانیان است. نسل اول این خودرو تماما وارداتی در کشور عرضه شده اما نسل دوم آن توسط کرمان موتور در سال 95 در ایران مونتاژ شد. طراحی این نسل بسیار بهتر از نسل اول شده است. همچنین کرمان موتور در سال 97 با اضافه کردن چند آپشن جدید یه این خودرو به جنگ با رقبا رفت. اما حیف تولید آن ادامه دار نبود. این خودرو از یک موتور 1.4 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده می کند که تنها قادر است 99 اسب بخار قدرت تولید کند. شتاب این خودرو 13.2 ثانیه و مصرف سوخت آن 6.7 لیتر اعلام شده است. از مهمترین امکانات این خودرو می توان به اتولایت، کیلس استارت و مانیتور 7 اینچی اشاره کرد. قیمت مدل 97 صفر کیلومتر این خودرو در بازار حدود یک میلیارد تومان می باشد.

رانندگی و فنی: 6          طراحی ظاهری: 7.5         کیفیت ساخت: 7.5         کابین و امکانات: 7         بازار و ارزش خرید: 6         میانگین امتیاز: 6.8

رتبه 6 – سوزوکی گرندویتارا

گرند ویتارا از سال 86 مهمان ارجمند بازار خودرو ایران می باشد. این خودرو با قابلیت ها و کیفیتی که داشت از همان ابتدا محبوبیت ویژه ای بین خریداران پیدا کرد. ایران خودرو در سال 95 نسخه فیس لیفت اتومات آن را به بازار عرضه کرد. تمامی گرندویتارا های فیس لیفت فول آپشن هستند و ملقب به سفارش مدیران می باشند. این خودروی ژاپنی عملکرد فنی خوبی در جاده و در خارج جاده دارد و دوام فنی و کیفیت آن در نوع خودش بینظیر است. سواری خشک و نبود برخی امکانات از جمله ESP از معایب این خودرو بشمار می آید. یک موتور 2.4 لیتری توسط یک گیربکس 2 حالته 170 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور را به هر چهار چرخ منتقل می کند. شتاب این خودرو 12 ثانیه و مصرف سوخت آن 9.6 لیتر می باشد. از امکانات این خودرو می توان به کروز کنترل، سانروف، مانیتور جلو و عقب، 6 ایربگ، کیلس استارت و آینه های برقی اشاره کرد. متاسفانه تولید این خودرو به سال 97 ختم می شود و قیمت نمونه صفر کیلومتر آن در بازار به حدود یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان هم می رسد!

رانندگی و فنی: 8.5          طراحی ظاهری: 6.5         کیفیت ساخت: 8         کابین و امکانات: 8         بازار و ارزش خرید: 4.5         میانگین امتیاز: 7.1

رتبه 5 – سانگ یانگ تیوولی توربو

پس از واردات تیوولی توسط رامک خودرو، در سال 98 این خودروساز مجوز مونتاژ این خودرو را گرفت و به تولید آن پرداخت. این خودرو در سال 99 به بازار خودرو ایران عرضه شد. ظاهر تیوولی مونتاژی کمی تغییر پیدا کرده و طراحی آن بهتر شده است. تیوولی مونتاژی را به نام 4 کلید (کنترل پایداری+تغییر حالت گیربکس+سنسور پارک جلو+شیب سنج)  و تیوولی وارداتی را به نام 3 کلید می شناسند که دکمه شیب سنج را ندارند. اما مدل مورد بحث یا نسخه اسپشیال توربو است که در سال 1400 به بازار عرضه شد. این نسخه دارای امکانات جدیدی مثل تنظیم برقی صندلی راننده، تنظیم گودی کمر صندلی راننده، سردکن صندلی‌های جلو، شارژر وایرلس، تهویه اتومات دوگانه و رادار نقطه کور می باشد و این نسخه 6 کلید شده است. اما مهمترین نکته آن استفاده از موتور 1.5 لیتری  T-GDI می باشد که قادر است 161 اسب بخار قدرت و 260 نیوتن متر گشتاور تولید کند و توسط یک گیربکس 6 سرعته به چرخ های جلو منتقل می شود. شتاب صفر تا صد این خودرو 8.9 ثانیه می باشد. قیمت مدل 1401 این خودرو کره ای در بازار آزاد حدود یک میلیاردو پانصد و پنجاه میلیون تومان می باشد.

رانندگی و فنی: 8.5          طراحی ظاهری: 7.5         کیفیت ساخت: 6.5         کابین و امکانات: 8.5         بازار و ارزش خرید: 5         میانگین امتیاز: 7.2

رتبه 4 – سیتروئن C3

سیتروئن سی 3 به نوعی یک مهره سوخته در ایران به حساب می آیند چرا که  اندکی بعد از شروع تولید آن در سال 97 با آغاز تحریم ها تولید آن متوقف شد. به همین منظور قطعات این خودرو در بازار کمیاب می باشد و بازار جالبی ندارد به همین دلیل این خودرو در رتبه 4 لیست ما قرار دارد که اصلا در شان این خودرو نیست. این خودروی با کیفیت فرانسوی از همان موتور پژو 2008 استفاده می کند. یعنی 1.6 لیتری توربو. این موتور می تواند 163 اسب بخار قدرت و 243 نیوتن متر گشتاور تولید کند و قادر است این خودرو را ظرف تنها 8.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برساند. مصرف سوخت این خودرو هم 6.7 لیتر اعلام شده است. جالب است بدانید که این خودرو تنها با یک رنگ سفید قرمز عرضه شده است و رنگ دیگری در کار نیست! این خودرو دارای امکاناتی مثل گرمکن صندلی(سفارشی)، کروز کنترل، سنسور نور و بارن، چراغ زنون، 6 ایربگ و کیلس استارت می باشد. قیمت مدل 98 صفر کیلومتر این خودرو در بازار حدود یک میلیارد و سیصد میلیون تومان می باشد.

رانندگی و فنی: 9          طراحی ظاهری: 7         کیفیت ساخت: 8         کابین و امکانات: 8         بازار و ارزش خرید: 5.5         میانگین امتیاز: 7.5

رتبه 3 – کیا سراتو

آغاز همکاری کیا و سایپا در تولید سراتو به سال 93 بر می گردد. سایپا نسل دوم این خودرو را با موتور 1.6 لیتری دنده ای در این سال تحویل مشتریان داد. تولید نسخه اتومات 2 لیتری این خودرو هم در سال 94 آغاز شد. اما مدل مورد بحث ما نسخه آپشنال آن است که در سال 96 به بازار ایران عرضه شد. این خودرو با امکانات، سواری و ایمنی که داشت خیلی زود جایگاه خوبی در بازار پیدا کرد. سانروف، کیلس استارت، سنسور و دوربین عقب، صندلی چرم و پدال شیفتر، کروز کنترل، مانیتور و اتولایت از مهم‌ترین ویژگی‌های این خودرو است. متاسفانه در مدل مونتاژی ESP، ترمز های دیسکی عقب و ایربگ های جانبی حذف شده است. این خودرو دارای پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر می باشد که 155 اسب بخار قدرت و 196 نیوتن متر گشتاور دارد و این اجازه را می دهد که این خودرو در عرض 10 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برسد. سواری این خودرو نرم و عملکرد گیربکس این خودرو عالی است. قیمت صفر کیلومتر مدل 98 این خودرو در بازار حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان می باشد.

رانندگی و فنی: 8         طراحی ظاهری: 7.5         کیفیت ساخت: 7         کابین و امکانات: 8        بازار و ارزش خرید: 7         میانگین امتیاز: 7.5

رتبه 2 – پژو 2008

عرضه پژو 2008 توسط ایران خودرو با پیش فروش پر حاشیه در تابستان سال 96 شروع شد. ورود اولین خودرو پسا برجامی به بازار خودرو ایران! این خودرو از همان ابتدا و قبل از عرضه با بازار طرفداران زیادی پیدا کرد چرا که برند پژو خود را در ایران اثبات کرده بود.  نکته عطف این خودرو موتور گیربکس آن است که در دنیا آوازه آن پیچیده است. همان موتور 1.6 لیتری توربو 4 سیلندر که مشترک با سیتروئن C3 می باشد و در بالا در مورد آن توضیح دادیم. شتاب پژو 2008 هم مانند دیگر برادر خود 8.2 ثانیه می باشد. کیفیت و عملکرد این خودرو برگ برنده آن و امکانات آن نقطه ضعف آن می باشد. نداشتن سانروف،کیلس استارت و صندلی برقی خیلی زود توی ذوقتان می زند. کروز کنترل، آینه برقی، اتولایت و مانیتور 7 اینچی لمسی از امکانات این خودرو بشمار می آید. البته شایان بذکر است حتما برای این خودرو از بنزین سوپر استفاده کنید! قیمت مدل 99 این خودرو در بازار حدود یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان اعلام می شود.

رانندگی و فنی: 9         طراحی ظاهری: 8         کیفیت ساخت: 8         کابین و امکانات: 7.5        بازار و ارزش خرید: 7         میانگین امتیاز: 7.9

رتبه 1 – مزدا 3

این شما و این بهترین خودروی ایرانی! باز هم یک خودروی نام آشنا برای ایرانیان. خودرویی که بیش از 15 سال است که در جاده های ایران دیده می شود و خود را اثبات کرده است. گروه بهمن مونتاژ نسل جدید این خودرو با کیفیت را از سال 88 آغاز کرد و نام آن را تیپ 3 گذاشت. از سال 92 هم مزدا 3 تیپ 4 وارد تولید شد که تغییرات جزئی ظاهری و اضافه شدن امکاناتی مثل: صندلی برقی راننده و آینه فوتوکرومیک در آن دیده می شود. همچنین ارتفاع تیپ 4 نسبت به تیپ 3 حدود 4 سانتی متر افزایش داشته تا در خیابان های ایران عملکرد بهتری داشته باشد. پایداری و هندلینگ این خودرو قابل مقایسه با رقبای خودش نیست و در سطح بالاتری قرار دارد. امکاناتی از قبیل چراغ های بای زنون به همراه AFS، گرمکن صندلی، سنسور نور و باران، ESP، کیلس استارت، اتولاک و سانروف در این خودرو خودنمایی می کند. سواری خشک یکی از معایب این خودرو بشمار می آید که در مقابل مزایای آن قابل چشم پوشی است. موتور 2 لیتری این خودرو قادر است 147 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن متر گشتاور تولید کند که از طریق یک گیربکس 5 سرعته فوق العاده به چرخ های جلو منتقل می شود. جالب است بدانید این گیربکس به شما اجازه می دهد کات آف کنید! شتاب 9.1 ثانیه ای و مصرف 7.6 لیتری دیگر مشخصات این خودرو است. قیمت مدل 98 و صفر کیلومتر این خودرو در بازار به بیش از یک میلیاردو چهارصد میلیون تومان میرسد.

رانندگی و فنی: 8.5         طراحی ظاهری: 8         کیفیت ساخت: 9         کابین و امکانات: 8.5        بازار و ارزش خرید: 7         میانگین امتیاز: 8.2

امید است روزی دوباره تولید و مونتاژ خودروهای با کیفیت در کشورمان شروع شود و روزی بتوانیم بصورت کاملا خود کفا خودرویی در شان مردم ایران تولید کنیم. بنظر شما جای چه خودرویی در لیست بهترین خودروهای تولید ایران خالی بود؟