روش جدید واردات خودرو

با توجه به شفاف سازی نشدن راه های واردات خودرو توسط وزرات صمت راه های بسیاری و وعده های بسیاری داده شده است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
روش جدید واردات خودرو

آزادسازی واردات خودرو از آن موضوعاتی می باشد که از سال ۱۳۹۷ تاکنون بین مجلس ، دولت و بازار خودرو در حال رفت و آمد بوده و حالا تصمیماتی برای سال ۱۴۰۱ گرفته شده است . در ادامه این مقاله به روش جدید واردات خودرو می پردازیم .

چند درصد از خودرو ها تحویل فوری می باشند؟

طبق اعلام امید قالیباف ، برای واردات ٢٠٠ هزار دستگاه خودرو ظرف شش ماه آینده برنامه‌ ریزی شده که در سه ماهه باقی مانده تا پایان امسال ۱۰۰ هزار دستگاه و به همین تعداد در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ از طریق واردات تامین می‌ شود .

مشاور وزیر صنعت ، بیان کرده است حدود ۱۰ درصد از خودروهای وارداتی امسال ، به صورت تحویل فوری به فروش خواهند رسید . در رابطه با نحوه تامین ارز واردات خودرو گفته است که در آیین‌ نامه واردات خودرو روش‌ های مختلفی برای تامین ارز قید شده که در مجموع ظرفیت‌ های خوبی را ایجاد کرده . نکته مهم این است که تامین ارز از منشاء خارج کشور خواهد بود

آیا تنظیم بازار خودرو انجام می شود ؟

قالیباف بر تبعیت قیمت خودرو از نرخ ارز تاکید کرده و گفته آن چه شاهدش هستیم ، افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد می باشد و قیمت شرکت‌ های خودروساز افزایش نیافته . وزارت صمت برای تنظیم بازار خودرو برنامه‌ های متعددی دارد که به زودی اعلام خواهد شد .
خودروهای یک مجموعه هفته پایانی آذر وارد گمرک می‌ شوند تا امور مربوط به ترخیص را طی کند ؛ بر اساس آخرین پیگیری‌ ها از گمرک ، این سازمان اعلام کرده است که تا این لحظه هیچ خودرویی وارد کشور نشده است .

آرین موتور واردکننده میتوسوبیشی

در روش جدید واردات خودرو شرکت آرین موتور قصد دارد ۴ خودروی میتسوبیشی را به بازار ایران بیاورد . فرایند ثبت سفارش روش جدید واردات خودرو به زودی آغاز خواهد شد و در همین راستا شرکت آرین موتور پویا به عنوان یکی از شرکت‌ های وارد کننده خودرو قصد دارد چهار خودرو میتسوبیشی شامل اکسپندر ، میراژ ، ASX و اکلیپس کراس را به بازار ایران وارد کند .
میتسوبیشی اکسپندر در ردیف خودروهای اقتصادی قرار می‌ گیرد و این خودروساز ژاپنی آن را با قیمت ۱۵ هزار تا ۱۶ هزار و ۵۰۰ یورو در بازارهای آسیا از جمله خاورمیانه عرضه می‌ کند . توان فنی این مینی ون کراس ۷ نفره به دلیل ماهیت اقتصادی چندان رانندگان را هیجان‌ زده نخواهد کرد .

تضمین خریداران خودرو چیست ؟

یکی از دلایلی که سیاستگذار را مجاب کرده است که خودروهای وارداتی را راهی بورس کالا کند ، موضوع پیش‌ فروش این خودروها می باشد . بورس کالا ساز و کار تامین تضمین برای خریداران و فروشندگان را دارا می باشد . ۱۹۰ هزار دستگاه از ۲۰۰ هزار خودروی وارداتی قرار است با موعد سه‌ ماهه و شش‌ ماهه پیش‌ فروش شوند .
در ساز و کار بورس کالا به پیش‌ فروش‌ ها با موعد سه‌ ماهه ، سلف عادی و با موعد شش‌ ماهه تا یک‌ ساله سلف موازی استاندارد گفته می‌ شود .
در روش جدید واردات خودرو بورس کالا از فروشنده نیز تضمین‌ هایی را به ارزش ۱۰ درصد از ارزش معامله دریافت خواهد کرد . به همین دلیل اگر فروشنده موفق نشود طی مدتی که اعلام کرده خودرو را تحویل دهد دو راه پیش روی خریدار می باشد ، یا با فروشنده به توافق می‌ رسد و تا تحویل خودرو منتظر می‌ ماند ، یا می‌ تواند از فروشنده شکایت کند و خسارت خود را دریافت کند .
علت این که این پول از این حساب‌ ها باید پرداخت شود احتمالا این است که بانک مرکزی زیر بار تخصیص ارز برای واردات خودرو نرفته یا ارزی برای تخصیص ندارد . این در حالی است که پیش از این بانک مرکزی اعلام کرده بود ارز مورد‌دنیاز واردات خودرو تخصیص پیدا کرده است و واردات می‌ تواند انجام شود .

تاریخ انتشار 04/دی/1401