نحوه پرداخت مالیات خودرو

مراحل پرداخت مالیات خودرو بسیار راحت بوده و اگر به دنبال پرداخت مالیات خودرو خود هستید حتما تا انتها مطلب را مطالعه کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نحوه پرداخت مالیات خودرو

در گذر زمان ، دولت ها به تدریج اقسام متفاوتی از مالیات را به قوانین مالیاتی اضافه کرده و به پشتوانه این قوانین ، اقدام به اخذ مالیات از شهروندان خود نموده اند .

مالیات خودرو چیست ؟

در نحوه پرداخت مالیات خودرو باید بدانید که تمامی اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی که مالک خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود یا فرزندان کم تر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل خود بوده،  به نحوی که مجموع ارزش آن خودرو یا خودروها تا پایان سال ۱۴۰۱ ، بیش از ۱۰ میلیارد ریال باشد ، موظف به پرداخت مالیات سالانه خودرو خواهند بود .

مالیات بر ماشین​ ، نوعی از مالیات مستقیم بوده که به موجب آن ، مالکین خودروهای با ارزش بیش تر از یک و نیم میلیارد تومان ، موظف هستند تا درصد خاصی از ارزش ماشین تحت تملک خود را ، طبق جدول میزان مالیات بر ماشین ۱۴۰۱​ ، به عنوان مالیات به دولت بپردازند و سپس مفاصا حساب مالیاتی خودرو را از طریق سامانه expcar.tax.gov.ir دریافت کنند ؛ اعم از این که ارزش مذکور ، مربوط به یک خودرو یا مجموع خودروهای تحت تملک آن مالکین باشد .

چه خودروهایی مشمول مالیات می شوند ؟

صرفا مالکین خودروهایی که ارزش آن ها بیش تر از یک و نیم میلیارد تومان بوده است ، موظف هستند تا طبق جدول میزان مالیات بر ماشین 1401 ، درصد خاصی از ارزش اتومبیل تحت تملک خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخته که البته با توجه به مقطوع بودن این نوع از مالیات ، نیاز به ثبت نام اضهارنامه مالیاتی ، برای آن از طریق سایت سازمان امور مالیاتی کشور www.intamedia.ir نمی باشد .

آن چه که در تعلق مالیات خودرو ۱۴۰۱ اهمیت دارد ، مجموع ارزش خودروهای متعلق به یک شخص می باشد . بنابراین اشخاصی که مالک دو یا چند ماشین بوده که ارزش هر کدام از آن ها به تنهایی کم تر از یک و نیم میلیارد تومان بوده ولی در مجموع بیش از یک و نیم میلیارد تومان می باشد،  مشمول مالیات بر ماشین​ 1401 می باشند .

 مراحل و نحوه پرداخت مالیات خودرو

ما در اتولایف به شما نحوه پرداخت مالیات خودرو را به شما آموزش می دهیم .سامانه دریافت مالیات نقل و انتقال خودرو ، با هدف پرداخت مالیات انتقال خودرو ، پیش از مراجعه به مراکز تعویض پلاک ، برای شهروندان ایجاد شده است . نحوه پرداخت مالیات خودرو از طریق این سامانه ، بدین صورت می باشد که اشخاص متقاضی باید به درگاه ملی خدمات مالیات مراجعه کرده و با کد ملی و شماره همراه به نام خود ، مراحل ثبت نام و پرداخت را انجام دهند .

هیچ گونه خدماتی ، هنگام مراجعه به مراکز تعویض پلاک به آن ها ارائه نمی شود . بنابراین لازم است که مودیان مالیاتی ، با مراحل ورود به سایت و نحوه پرداخت مالیات خودرو از طریق آن ، آشنا شوند .

با توجه به اهمیت این موضوع ، در ابتدا سامانه دریافت مالیات نقل و انتقال خودرو cartransfer.tax.gov.ir را معرفی نماییم .

در اولین مرحله ، شما باید آدرس اینترنتی سامانه دریافت مالیات نقل و انتقال خودرو ، یعنی my.tax.gov.ir در مرورگر دستگاه خود وارد کرده و بر روی اولین لینک ، کلیک نمایید .

بعد از کلیک بر روی عبارت ثبت نام ، در سامانه دریافت مالیات نقل و انتقال خودرو ، برای شما نمایش داده می شود که باید کد ملی ، تاریخ تولد ، شماره تلفن همراه به نام خودتان و منطبق با کد ملی را همراه با متن تصویر امنیتی ، در کادرهای مربوطه وارد کرده و مجددا برروی گزینه ثبت نام ، کلیک نمایید .

رمز ورود به سامانه دریافت مالیات نقل و انتقال خودرو، برای شما پیامک خواهد شد . سپس ، شما مجددا باید گزینه ورود به سایت را کلیک نمایید و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود ، اقدام به استفاده از خدمات این سامانه کنید .

بعد از ورود به سامانه یک کد شش رقمی برای شما پیامک می شود . اکنون، باید کد را در کادر مربوطه وارد کرده و برروی گزینه ورود به سامانه کلیک نمایید .

برای پرداخت مالیات خودرو از سامانه دریافت مالیات تعویض پلاک خودرو ، بر روی ششمین گزینه در سمت راست صفحه کلیک نمایید .

در این مرحله ، میزان کل مالیات قابل پرداخت و هم چنین ، میزان مالیات پرداخت شده قبلی ، ارائه شده است . اکنون می توانید برای پرداخت مالیات خودرو از سامانه دریافت مالیات نقل و انتقال خودرو اقدام نمایید .

این سایت ، صرفا برای پرداخت مالیات انتقال دهندگان خودرو،  طراحی نشده است و افراد متقاضی انتقال موتور سیکلت نیز می توانند از خدمات این سایت استفاده کنند .

تاریخ انتشار 30/مهر/1401