نکات نوشتن قولنامه ماشین

نوشتن قولنامه در خرید و فروش خودرو یک امر حیاتی است. در نوشتن آن باید به یک سری نکات ریز و حساس دقت ویژه‌ای کرد. تقریبا می‌توان گفت نوشتن قولنامه جزو مهمترین امور خرید و فروش خودرو است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چه فروشنده باشید چه خریدار باید در هنگام نوشتن قولنامه (مبایعه نامه) به یک سری نکات دقت کنید . در ادامه این مقاله به نکات نوشتن قولنامه ماشین می پردازیم .

نحوه نوشتن قولنامه ماشین به چه صورت می باشد ؟

یک قولنامه خودرو بخش‌‌ های مختلفی دارد که به آن‌ ها ماده‌‌ های قولنامه‌ می ‌گویند . هر کدام از این مواد به صورت دقیق نوشته‌ می ‌شود تا به عنوان یک سند رسمی تلقی شود .

اگر بخواهید از قولنامه‌‌ های از پیش آماده استفاده کنید کافی است فقط جاهای خالی را با مشخصات خود و طرف دیگر معامله پر کنید . اما توصیه‌ می ‌شود از کلیات قولنامه باخبر باشید .

اگر قصد آن را دارید که برای معامله خودرو یک قولنامه ماشین دستی تنظیم کنید ، باید به تمام ماده‌‌ های ذکر شده در قولنامه آشنایی داشته باشید و آن را در متن مبایعه نامه قرار دهید .

چه مواردی باید در قولنامه ذکر شود؟

در نکات نوشتن قولنامه ماشین باید توجه داشته باشید که در قولنامه خودرو مشخصات کامل فروشنده و خریدار قید می ‌شود که شامل مشخصات شناسنامه ، آدرس محل سکونت و شماره تلفن ثابت می باشد .

همچنین در قولنامه خودرو لازم است تمامی مشخصات و جزئیات کارت شناسایی خودرو (مدل ، نوع ،  تیپ ، شماره پلاک شهربانی فعلی ، شماره موتور و شماره شاسی) و وضعیت فنی خودرو قید شود .

مبلغ پولی که به‌ عنوان بیعانه پرداخت می ‌شود ، تاریخ تنظیم سند ، زمان مراجعه به تعویض پلاک و هم چنین شیوه پرداخت پول هم باید در مبایعه نامه خودرو درج شود .

توجه شود‌ که حتما ساعت تحویل خودرو و پرداخت هزینه‌های جاری مانند خلافی، عوارض، بدهی و… در قولنامه ذکر شود. ذکر شود مسئولیت هرگونه خلاف و شکایت از لحظه تحویل خودرو به عهده شخص خریدار است.

در صورت نیاز، داشتن یا نداشتن امکان فسخ معامله در قولنامه ذکر شود و برای آن ضرر و زیان تعیین‌ گردد.

قولنامه ی دستی چه کاربردی دارد ؟

در نکات نوشتن قولنامه ی ماشین توجه داشته باشید که گاهی اوقات قولنامه ‌های خودرو به صورتی دستی بین طرفین و بر روی یک برگه کاغذ نوشته می ‌شوند که در آن خبری از آرم و یا مهر معتبر نیست .

این نوع قولنامه بیش تر زمانی کاربرد دارد که خریدار و فروشنده همدیگر را می‌ شناسند و به هر دلیلی برای خرید و فروش خودرو بین خودشان توافق کرده‌اند و قصد دارند که معامله را بین خودشان تمام کنند .

توجه داشته باشید که شرایط و مفاد موجود در قولنامه دستی خودرو هیچ تفاوتی با فرم‌ های قولنامه آماده ندارد و همان بندها باید به شکلی واضخ و روشن در آن قید شوند .

هم چنین متن قولنامه باید کاملا خوانا و بدون خط‌ خوردگی بوده و همه امضاها اصل باشند . چنین قولنامه ‌ای حتی بدون وجود امضای شاهدین در مراجع قانونی پذیرفته است و می ‌تواند برای اثبات ادعاهای شاکی استفاده شود .

هزینه قولنامه خودرو به چه صورت می باشد ؟

در زمان معامله ، هزینه قولنامه خودرو یکی از موارد بسیار مهم در نکات نوشتن قولنامه ماشین می باشد که ممکن است منشاء اختلاف بین فروشنده و خریدار شود .

اولین نکته ‌ای که باید توجه داشته باشید ، این است که درصورتی‌ نوشته شدن قولنامه توسط فردی غیر از طرفین معامله ، باید هزینه ‌ای به ‌عنوان حق‌ الزحمه به او پرداخت شود . فرقی نمی ‌کند که قولنامه ماشین دست ‌نویس یا تایپ ‌شده باشد .

نکات نوشتن قولنامه ماشین

بهتر است قبل از نوشتن قولنامه، خودرو از هر جهت کارشناسی شود و به تایید برسد و خریدار نسبت به تسویه وجه مورد معامله اقدام کرده باشد. وجود امضای یک تا دو شاهد برای قولنامه الزامی است. داشتن مهر معتبر در قولنامه، وجهه‌ی‌ قانونی آن را بالاتر می‌برد. حتما امضاهای موجود در قولنامه(خریدار، فروشنده و شاهد) دارای اسم و فامیل با دست خط خودشان و تاریخ باشد. قبل از تسویه و نوشتن‌ قولنامه بهتر است از پلیس + ۱۰ استعلام شکایات و خلافی خودرو‌ مورد نظر را بگیرید تا به مشکل بر نخورید.

نوشتن قولنامه ماشین در زمان معامله خودرو بسیار اهمیت دارد و می ‌تواند مانع از بروز مشکلات قانونی در مراحل بعدی شود . توجه داشته باشید که نوشتن قولنامه دستی که در منزل بین طرفین معامله انجام می ‌شود نیز با وجود امضای خریدار و فروشنده دارای وجاهت قانونی است .

به همین دلیل در زمان تنظیم قولنامه خودرو باید بندهای آن را کاملا دقیق نوشته و همه مشخصات خودرو ، خریدار و فروشنده به‌ علاوه شرایط معامله را به‌ طور کامل بیان کنید. پیشنهاد می‌کنیم از‌ خرید و فروش خودرو بدون نوشتن‌ قولنامه صرف نظر کنید.

احتمالاً شما هم مانند بسیاری افراد از این موضوع اطلاع ندارید ، اما بد نیست بدانید که قولنامه ‌ای که حتی به صورت دستی بر روی یک تکه کاغذ ساده نوشته می ‌شود،  زمانی که هر دو طرف معامله آن را امضا می ‌کنند ، وجاهت قانونی پیدا می ‌کند.

بنابراین ، شما می‌ توانید بر اساس بندها و شروط قید شده در قولنامه ، نسبت به آن عمل کنید یا آن را فسخ کنید . شما برای خرید و فروش بی دردسر خودرو می توانید از مجموعه معتبر اتولایف کمک و راهنمایی بگیرید. نوشتن قولنامه حقوقی معتبر جزو خدمات شرکت اتولایف به خریداران و فروشندگان می‌باشد.

تاریخ انتشار 07/اسفند/1400