لغو طرح واردات خودرو

پیش از این طرح واردات 50 هزار دستگاه از سوی کمیسیون تلفیق بودجه تایید شده بود اما بر اساس مصوبه جدید کمیسیون تلفیق ، بودجه این طرح قرار است برای خطوط ریلی و .... هزینه شود

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

در حالی پیش از این که این اعلام شده است بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ، 50 هزار دستگاه خودرو وارد ایران خواهد شد ، حالا بررسی جزئیات مصوبه تلفیق حاکی از آن است که تداوم عدم مجوز ورود خودرو سواری به ایران است .

حدود سه هفته قبل در جریان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ، سید محمدرضا میرتاج الدینی عضئ این کمیسیون از تصویب واردات خودرو در سال بعد خبر داده بود ، به همین ترتیب پیش از واردات خودرو از محل از محل ارز حاصل از صادرات برخی از کالا ها و خودرو مطرح شده بود که امروز ای واردات با ارز غیر صادراتی و با نظارت بانک مرکزی پیشنهاد شده است .

درباره ی این پیشنهاد با نماینده محترم بانک مرکزی مشورت و قضیه را مطرح کرده ایم . این پیشنهاد بر اساس واردات مدیریت شده میباشد و رقم ای واردات از ممنابع غیر وصولی انجام خواهد شد ؛ مصارف آن در توسعه صنعت خودروسازی ، ارتقای ناوگان کشوری و خطوط ریلی در مسیر سیاست های کلان کشور خواهد بود .

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401 کل کشور گفته بود ، بر همین اساس ، به دولت اجازه داده می شود به منظور تامین مالی کشور و ایجاد خطوط ریلی مورد نیاز اعم از قطار عادی ، قطار برقی ، قطار سریع السیر و قطار شهری و کامل کردن پروژه های نیمه تمام در خطوط ریلی و بخش راه سازی با اولویت قرار دادن مناطق محروم و روستایی و اصلاح نقاط حادثه ساز در جاده ها و ارتقای مدیریت عبور و مرور ناوگان حمل و نقل نسبت به واردات خودرو با رعایت سیاست های کلان نظام ، از طریق ارز غیر صادراتی با نظارت بانک مرکزی ، توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی در سال آینده اقدام به واردات 50 هزار خودرو و 10 هزار ماشین آلات سنگین با تعرفه ورودی که به تصویب هیات وزیران میرسد ، اقدام می نماید . سقف درآمدی این بند تا 600 هزار میلیارد ریال تعیین میشود .

در همین موضوع علی جدی در مورد تصویب واردات 50 هزار خودرو اعلام کرد : ما طرحی در کمیسیون برای واردات خودرو از محل صادرات خودرو و قطعات خودرو و صنایع نیرومحرکه داشتیم که به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شده است . کمیسیون تلفیق نیز ، خود به طور جداگانه واردات 50 هزار خودرو را تصویب و از این طریق برای دولت هم درآمد پیش بینی کرده است . من فکر میکنم ، واردات 50 هزار خودرو در صحن هم تصویب شود .

جزئیات مصوبه تلفیق بر اساس سند رسمی

این درحالی است که بر اساس بند الحاقی یک تبصره هفت لایحه بودجه، مصوب کمیسیون تلفیق، به منظور تأمین مالی شبکه راه آهن کشور و ایجاد خطوط ریلی مورد نیاز اعم از قطار عادی ، برقی و سریع السیر و قطار شهری و تکمیل پروژه های نیمه تمام در خطوط ریلی و بخش راهسازی با اولویت مناطق محروم و روستایی و اصلاح نقاط حادثه خیز در جاده ها ، توسعه فرهنگ حمل و نقل و ارتقاء مدیریت عبور و مرور ناوگان حمل و نقل در سال 1401 به دولت اجازه داده می شود از محل ارز غیر صادراتی خود یا دیگران با نظارت بانک مرکزی و با رعایت سیاستهای کلی نظام نسبت به صدور مجوز واردات تعداد پنجاه هزار ( 50,000 ) دستگاه کامیون ، اتوبوس بیرون و درون شهری ، تریلی ، تریلی یخچال دار ، واگن ، واگن یخچال دار و کشنده و ده هزار ( 10.000 ) دستگاه ماشین آلات سنگین معادن و راهسازی اعم از نو ساخت یا حداکثر پنج سال ساخت ، توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی با تعرفه ورودی که به تصویب هیات وزیران می رسد ، اقدام و درآمد ناشی از آن را به حساب ردیف جدول شماره ( 5 ) این قانون واریز نماید منابع واریزی از محل جداول و ردیف های هزینه ای مربوط به مصرف می‌رسد.

تاریخ انتشار 24/بهمن/1400