مشخص شدن مشتریان نهایی سامانه تخصیص خودرو (دوشنبه 9 خرداد)

مشتریان نهایی سامانه تخصیص خودرو مشخص شدند و همیچنین تاریخ دومین عرضه نیز اعلام شد .

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

امروز در دوشنبه نهم خرداد مشتریان نهایی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو می شوند و فردا از ساعت 9 صبح اسامی برندگان اعلام می شود.

طبق مفاد نامه رییس‌جمهوری در بند 5 الف سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با هدف شفاف سازی فرآیند ها از ساعت 9 صبح 27 اردیبهشت ماه ، یعنی سه شنبه ، و متقاضیان ظرف یک هفته مهلت داشتند تا اطلاعات خود را وارد و ثبت نام خود را کامل کنند.

تعداد متقاضیان در این دوره 4 میلیون و ۱۷۵ هزار و ۳۵۲ نفر بوده اند که 3 میلیون و ۸۷۸ هزار و ۳۹۱ نفر در طرح عادی و ۲۹۷ هزار و ۵۱ نفر در طرح حمایت از خانواده شرکت کردند .
همچنین با توجه به رشد تولید خودروی کامل به میزان 175 درصد نسبت به سال گذشته ۶ خودروساز کشور در مجموع ۳۸ مدل خودروی مختلف این دوره عرضه کردند.

قرعه‌کشی طرح‌های بالاتر از ظرفیت اعلامی پس از صحت سنجی اطلاعات مرتبط با طرح جوانی، امروز انجام شد.

مجموع ظرفیت در نظر گرفته شده توسط خودروسازان در سامانه یکپارچه تخصیص برای این دوره ۱۷۶ هزار و ۹۱۱ خودرو بود که در قالب  ۱۱۵ طرح فروش متنوع (فروش فوری، فوق العاده، پیش فروش‌های کمتر از یکسال و مشارکت در تولید) عرضه شد.

البته به دلایل زیر روند تخصیص خودرو بهتر و مداوم تر خواهد شد:

  1. پایدار شدن روند تولید خودروی کامل در خودروسازان داخلی
  2. کاهش ۶۰ درصدی آمار خودروهای ناقص در پارکینگ نسبت به سال قبل
  3. ایجاد شفافیت در عرضه خودرو به بازار

دومین عرضه، پایان خردادماه

در زمبنه ی زمان دومین عرضه “عبدالله توکلی لاهیجانی” مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت بیان کرد: عرضه پایدار در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ادامه خواهد داشت و در پایان همین ماه دومین عرضه در این سامانه انجام خواهد شد.

او تاکید کرد: برخلاف شایعات، این عرضه هر سه ماه یک بار نخواهد بود.

که البته به علت کمتر بودن آنان نسبت به وضعیت تخصیص یافته همه ی آنان بدون قرعه کشی خودروی مد نظرشان را دریافت می کنند.

از سوی دیگر سیاست‌گذاری عرضه در “سامانه یکپارچه تخصیص خودرو” در راستای ارتقای رضایت مصرف‌کنندگان و تنظیم بازار، توانسته است مزیت های زیر را ایجاد کرد:

  • تخصیص عادلانه خودرو
  •  بالا رفتن امکان دسترسی مصرف کنندگان به خودرو ها
  • شفافیت و ایجاد رویه ای واحد در عرضه برای همه خودروسازان داخلی
  • رفع شائبه مهندسی عرضه با عرضه قطره‌ چکانی خودرو و یا عرضه خودرو در بازارهای غیرشفاف توسط خودروسازان
  • افزایش تنوع و حق انتخاب برای مصرف‌کنندگان در هر دوره عرضه