ساخت خودروی مشترک ایران و روسیه در سن‌پترزبورگ

شدت گرفتن احتمال همکاری ایران و روسیه در زمینه خودروسازی و فرصت بسیار خوب ایران در صادرات قطعه با توجه به پیشرفت خوبی که در چند سال اخیر حاصل شد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

علی رغم اینکه این خبر هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است ، اما از قرار معلوم ایران و روسیه به دنبال ساخت خودروی مشترک به کمک یکدیگر هستند.

این همکاری از جایی جدی تر شد که علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت برای شرکت در بیست و پنجمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ به این شهر سفر کرد و در جلساتی که مسئولان این کشور داشت ، آنتون آناتولیویچ کوبیاکف، دستیار رئیس جمهور روسیه اعلام نمود: صنعت خودروسازی روسیه آماده است با ایران همکاری‌های مشترک داشته باشد.

البته که این سفر در رسانه های روس نیز بازتاب خوبی داشته است .
به طوری که آن ها به نقل از علیرضا پیمان‌پاک گفته اند که  ایران نه‌تنها در زمینه تولید خودرو، بلکه در صنعت قطعه‌سازی نیز از کیفیت کافی برخوردار است و می‌تواند با روسیه همکاری خوبی داشته باشد.

در همین بین نیز وزیر صنعت و تجارت روسیه گفته است: «روسیه علاقه‌مند به توسعه همکاری با ایران در صنعت قطعات خودرو است.»

او اعلام کرد: «امروز این کشور حدود یک میلیون خودروی خود را با کیفیت نسبتاً بالا تولید می‌کند، از این‌رو در صنعت قطعات خودرو روسیه علاقه‌مند به همکاری با ایران است. ایران به روی، آلومینیوم، سرب و همچنین فولاد نیاز دارد و در مقابل می‌تواند قطعات خودرو و توربین‌های گازی را تأمین کند.»

از طرفی پس از شروع جنگ میان روسیه و اوکراین اکثر خودرو ساز های آمریکا و اروپا ، صادرات خود را به روسیه قطع کرده اند و بازار خودروی روسیه را دچار شک کرده اند .
همچنین واردات خودروهای پریمیوم از اروپا به ارزش بیش از 50 هزار یورو در شرایط تحریم ممنوع شده است.

اکنون میخواهیم چندین آمار را طبق گزارش  انجمن کسب و کارهای اروپایی بازگو کنیم.

  • کاهش فروش خودروهای جدید و کامیون‌های سبک در روسیه در ماه مه 83,5 درصد.
  •  در پنج ماهه اول سال 2022، 318,1 هزار خودروی جدید در روسیه فروخته شده است که 53 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.
  • طبق پیش‌بینی انجمن کسب و کارهای اروپایی، در سال 2022 فروش خودروهای جدید در روسیه ممکن است 50 درصد کاهش پیدا کند و به 800 هزار دستگاه برسد که بزرگ‌ترین افت در بازار خودرو روسیه خواهد بود.

مشابه این اتفاقات در سال 97 نیز در کشور خودمان اتفاق افتاد اما روسیه با عبرت گرفتن از ایران نمیخواهد اشتباهات ما را تکرار کند و برای بهبود وضع بازار خودروی خود روی ایران حساب باز کرده است.

آمادگی قطعه سازان داخلی برای همکاری با روسیه

کارشناس صنعت خودرو ، محمدرضا نجفی‌منش، درباره همکاری مشترک با روسیه در صنعت و قطعات خودرو به «ایران»، گفت: «ایران و روسیه می‌توانند با هم‌افزایی شرکای بسیار خوبی در دو حوزه صنعت خودرو و قطعات خودرو باشند. بدین‌جهت خودروسازان داخلی باید از این فرصت استفاده کنند و با همکاری مشترک، خودروهای جدید و به‌روز تولید کنند.»
همچین او تأکید کرد: «قطعه‌سازان داخلی پتانسیل و توانایی بسیار بالایی در تولید قطعات خودرو دارند و می‌توانند هرگونه سفارشی را تحویل دهند لذا در صورت همکاری مشترک با روسیه، قطعه‌سازان به‌راحتی پاسخگو خواهند بود.»

نجفی‌منش با اشراه به رشد صنعت قطعه سازی در دخل کشور اضافه کرد: «در گذشته و تا قبل از تحریم‌ها، قطعه‌سازان داخلی قطعات برندهای رنو و پژو را تولید می‌کردند و از همین‌رو می‌توان روند گذشته را ادامه داد.»

تولید خودرو با همکاری سه‌جانبه

حسین احمدی که از فعالان صنعت خودرو می باشد به «ایران» گفت: «برندهای جهانی از سال‌های دور در روسیه حضور داشته‌اند، لذا صنعت خودروسازی روسیه توانسته به پیشرفت‌های خوبی برسد، همکاری با روسیه در صنعت خودرو و قطعه‌سازی برای ایران بسیار ثمربخش است.»

او افزود: «اگر خودروسازان ایران و روسیه در کنار هم قرار گیرند و از توان یکدیگر استفاده کنند، می‌توانند اتفاق‌های خوبی را رقم بزنند و حتی در کنار این موضوع می‌توان با چین همکاری کرد، اگر همکاری سه‌جانبه شکل بگیرد می‌توان بسیار به صنعت خودروی ایران امیدوار بود.»

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: «متأسفانه صنعت خودروی ایران، هیچ گاه نتوانسته از موقعیت‌ها استفاده کند، زمانی که با رنو و پژو همکاری می‌کردیم، در انتقال تکنولوژی ضعیف عمل شد و بعد از رفتن آنها نتوانستیم خودمان تولید خودروها را ادامه دهیم.»

وی افزود: «صنعت خودروی ایران باید نگاه وسیع‌تری نسبت به همکاری مشترک داشته باشد و از موقعیت‌ها با بی‌تفاوتی عبور نکند، اگر دوباره فرصت‌سوزی کند، جایی برای جبران نیست.» احمدی گفت: «خوشبختانه دولت سیزدهم نگاه واقع‌بینانه به صنعت خودرو دارد و این امر از آزادسازی واردات خودرو مشخص است، لذا در این دولت همکاری مشترک خودروسازان با سایر شرکت‌های خودرویی به نتیجه مطلوب خواهد رسید.»

البته ایران تجربه ی صادرات خودرو به روسیه را دارد.
از سال 2007 تا سال 2009، حدود 12هزار خودرو به روسیه صادر شد. اما در سال 2009 میلادی به‌دلیل استانداردهای خودرویی روسیه وعدم تطابق با آنچه روسیه برای خودروهای تولید داخل و وارداتی در نظر گرفته بود، صادرات سمند متوقف شد.

تاریخ انتشار 29/خرداد/1401