وضعیت بازار خودرو

این روزها بازار خودرو تلاطم زیادی دارد و تصمیم گیری در خرید و فروش بسیار سخت شده است. مشاوران اتولایف در این زمینه می توانند به شما کمک کنند. همچنین شما می توانید در قسمت "سیگنال ها" از آخرین وضعیت بازار خودرو آگاه شوید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

در شرایط فعلی که بازار آزاد شرایط مطلوبی ندارد ، در زمینه قیمت‌ گذاری خودروها در کارخانه و سایر مسائل نیز چندان موفق عمل نمی‌ شود . در ادامه این مقاله به وضعیت بازار خودرو می پردازیم .

خریدار و فروشنده واقعی در بازار نیست

بازار خودرو هم چنان از خریدار و فروشنده واقعی خالی می باشد و قیمت‌ ها نیز تابعی از نرخ دلار است . علاوه بر این بازار شاهد افزایش عرضه محصولات از سوی خودروسازان هم نیست .
هم چنان در بازار ، خریدار رغبتی به خرید خودرو ندارد و از آن طرف فروشنده نیز برای سود بیش تر رقم ‌‏‌های بالایی را پیشنهاد می ‌کند .
هر چند نرخ دلار روند کاهشی داشته است ولی اخبار مختلف از مذاکرات عاملی شده تا همه به نوعی دست از خرید بردارند تا سرنوشت بازار بعد از مذاکرات مشخص شود .

قیمت های خودرو

با این که انتظار می ‌رفت که  افزایش قیمت جدید کارخانه ای در این وضعیت بازار خودرو ، بازار را تکان دهد اما بازار واکنش خاصی به این تحولات نشان نداد و تغییر محسوسی در قیمت ‌ها مشاهده نشد.

فعالان بازار خودرو در مورد چرایی سکوت بازار در برابر تغییر قیمت‌ های کارخانه در وضعیت بازار خودرو ، اعلام کردند که قیمت‌ ها در بازار به قدر کافی رشد کرده و فاصله زیادی بین قیمت کارخانه و بازار ایجاد شده و دیگر امکان افزایش قیمت‌ های فضایی وجود ندارد .

بازار متعادل

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران با تاکید بر این که تولید و عرضه بیش تر منجر به کاهش قیمت بازار می ‌شود ، اظهار کرد : اگر قول‌ هایی که وزیر صمت و خودرو سازان مبنی بر افزایش عرضه و تکمیل 140 هزار خودروی کف پارکینگ داده ‌اند عملی و این خودروها به بازار عرضه شوند ، بازار متعادل خواهد شد و مصرف کننده نهایی خرید بهتری خواهد داشت .
در سومین هفته از دی ماه سال جاری قیمت خودرو در بازار آزاد در حال کاهشی شدن است و به نظر می ‌رسد که در شرایط فعلی خریداران و فروشندگان امید بیش تری به نتیجه‌ بخش بودن مذاکرات دارند .

بازار خودرو در رکود کامل به سر می برد

در حال حاضر بازار خودرو در یک ثبات نسبی به ‌سر ‌می ‌برد . به نظر می ‌رسد اگر خودروسازان به وعده‌ های پیشین خود عمل کرده و عرضه خود را افزایش دهند و یا حتی نتیجه مذاکرات وین مثبت اعلام شود بازار جانی دوباره گرفته و قیمت‌ ها به سمت کاهشی شدن حرکت خواهند کرد .
جالب است بدانید با وجود آن که بسیاری معتقد هستند قیمت ‌ها در بازار خودرو منطقی نبوده و این بازار در رکود کامل به سر می‌ برد اما بررسی آمارهای منتشر شده حکایت از آن دارد که بازار خودرو هم چنان از بازار ارز ، سکه و مسکن پر سودتر می باشد .

وضعیت بازار خودرو

افزایش بهای کارخانه ‌ای خودروها با افزایش عرضه خودرو همراه شده است . اتفاقی که خودروسازان وعده داده بودند در صورت افزایش قیمت کارخانه‌ ای خودروها عملیاتی خواهد شد .
همزمان با افزایش نرخ ارز در هفته دوم آذر ماه شاهد افزایش چند ده میلیون تومانی قیمت خودروها در بازار آزاد بودیم . وضعیت بازار در این چند وقت بسیار آشفته بوده است .
با این افزایش قیمت فعلا فروشندگان از فروش دست نگه داشته و خریداران نیز تمایلی برای خرید از خود نشان نمی ‌دهند . به همین جهت نیز بازار را دوباره رکود فرا گرفته است . همچنین خبرهای باز شدن واردات خودرو که عمدتا بی تاثیر بر بازار خودرو می باشد هم تاثیر روانی زیادی بر روی بازار خودروهای وارداتی گذاشته است. وضعیت به شکلی شده خریداران به دو گروه عمده مصرف کنندگان و سرمایه گذاران تقسیم بنده شده اند . امید است تا این وضعیت بهبود پیدا کند .
دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت : کارشناسان باید بازار خودرو را نیازسنجی کرده و مصرف ‌کنندگان واقعی را شناسایی کنند .
حذف قرعه ‌کشی باید با اتخاذ راهکار جایگزین مناسب همراه باشد . خودرو باید طوری در بازار عرضه شود که به دست مصرف ‌کننده واقعی رسیده و دیگر سودی در این بین راهی جیب دلالان نشود . در این حالت دیگر سرمایه‌ های سرگردان نیز راهی بازار خودرو نخواهند شد .
در وضعیت بازار خودرو شما برای خرید و یا فروش خودروی مورد نظر خود می توانید به مجموعه معتبر اتولایف مراجعه نمائید و از خدمات این مجموعه بهره مند شوید . همچنین در بخش سیگنال ها می توانید آخرین وضعیت بازار خودرو را مشاهده نمایید.

تاریخ انتشار 04/بهمن/1400