نحوه تعویض پلاک خودرو (مدارک، مراحل و شرایط)

شاید برای خیلی از شما که تجربه کافی در زمینه خرید و فروش خودرو ندارید سوال باشد که نحوه تعویض پلاک خودرو به چه شکل است. یا حتی ممکن است اولین بار است که می خواهید تعویض پلاک انجام دهید. نگران نباشید! در این مطلب بطور کامل و گام به گام شما را راهنمایی می کنیم.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نحوه تعویض پلاک خودرو

مراحل نحوه تعویض پلاک خودرو

باید توجه داشته باشید که نحوه تعویض پلاک خودرو بسیار مهم است و بهتر است برای تسریع در روند تعویض پلاک با مراحل آن آشنا شوید.

تعویض پلاک خودرو امروزه به یکی از مهمترین مراحل خرید و فروش خودرو تبدیل شده است و می توان گفت رکن اصلی آن است. تعویض پلاک خودرو برای خریدار پروسه طولانی تر دارد چرا که فروشنده می تواند تنها با تنظیم کردن یک وکالت کاری تعویض پلاک، دیگر به مراکز تعویض پلاک خودرو مراجعه نکند. با ما همراه باشید تا مراحل تعویض پلاک خودرو و مدارک مورد نیاز آن را بطور کامل با هم مرور کنیم.

مرحله اول نحوه تعویض پلاک خودرو: ثبت نوبت تعویض پلاک

در ابتدایی ترین مرحله باید از مراکز تعویض پلاک خودرو نوبت گرفت. برای این کار کافیست به سایت www.nobatdehi.epolice.ir مراجعه کنید و پس از ثبت نام در سایت و  پرداخت دیون قانونی خودرو نسبت به انتخاب مرکز تعویض پلاک و ساعت و دریافت نوبت اقدام کنید.

نحوه تعویض پلاک خودرو

مرحله دوم نحوه تعویض پلاک خودرو: ورود به مرکز تعویض پلاک

مطابق نوبت دریافتی که در آن تاریخ و ساعت درج شده است به مرکز تعویض پلاک انتخابی مراجعه کنید حتما دقت داشته باشید که در حدود همان ساعت به مرکز مراجعه کنید.

اغلب در ورودی مراکز شاهد صف خودروها هستید که این موضوع موجب نگرانی نیست چراکه در زمان های شلوغ ساعت نوبت شما تا دو ساعت هم امکان تغییر و ورود شما به مرکز را دارد اما حدالامکان در زمان های شلوغ یک ساعت زودتر به مرکز مراجعه کنید.

به محض ورود شما به مرکز در گیت ورودی، اپراتو استعلام اولیه را از خودروی شما می گیرد و یک برگه و یک فیش به شما می دهد. برگه دارای اطلاعات خودرو و استعلامات قضایی، حقوقی و انتظامی است که خودرو از این لحاظ برای تعویض پلاک مشکلی نداشته باشد. روی فیش ارائه داده شده پلاک ورودی و شماره غرفه ای که باید به آن مراجعه کنید نوشته شده است.

توجه کنید که فیش ارائه شده را در زمان خروج باید تحویل گیت خروجی بدهید پس در حفظ آن کوشا باشید.

نحوه تعویض پلاک خودرو

مرحله سوم نحوه تعویض پلاک خودرو: بازدید و تایید اصلات خودرو

پس از ورود به مرکز تعویض پلاک طی مسیری که مشخص شده است خودرو توسط کارشناس راهنمایی رانندگی بازدید و کارشناسی می شود. در این بازدید شماره موتور، شماره شاسی، اصالت خودرو و ایمنی خودرو بازدید و کارشناسی می شود و در صورت تایید خودرو برگه ای که همراه شماست توسط کارشناس مهر و امضا می شود.

نحوه تعویض پلاک خودرو

مرحله چهارم نحوه تعویض پلاک خودرو: فک پلاک

در ادامه پس از بازدید و تایید خودرو باید به مسیر فک پلاک خودرو بروید. در این مکان پلاک های جلو و عقب مالک قبلی که روی خودرو نصب است توسط اپراتور مربوطه فک یا جدا می شود و به شما تحویل داده می شود.

مرحله پنجم نحوه تعویض پلاک خودرو: پرداخت بدهی های خودرو

پس از فک پلاک شما باید خودرو را در پارکینگ مرکز پارک کرده و به سالن اصلی تعویض پلاک مراجعه کنید. در ورودی مرکز مکانی برای پرداخت خلافی، عوارض آزادراهی و سایر بدهی های خودرو وجود دارد. بدهی های خودرو روی برگه تعویض پلاک که نزد شما است نوشته شده است و با وارد کردن شماره سریال می توانید آن ها را پرداخت و رسید دریافت کنید.

مرحله ششم نحوه تعویض پلاک خودرو: مراجعه به باجه مربوطه

پس از پرداخت بدهی های خودرو در سالن تعویض پلاک باید به باجه نوشته شده در فیش خود مراجعه کنید و مدارک خودرو را به اپراتور آن باجه ارائه دهید.

مدارک لازم: برگ سبز خودرو کارت خودرو بیمه نامه خودرو مدارک احراز سکونت کارت ملی خریدار و فروشنده عوارض شهرداری برگه معاینه فنی – برگه تعویض پلاک فیش تعویض پلاک رسید پرداخت بدهی های خودرو (در صورتی که از طرف فروشنده وکالت دارید وکالت را ارائه دهید) .

پس از ارائه مدارک و انجام کاری های اداری برگ سبز قبلی باید توسط خریدار و فروشنده تکمیل شود. اگر وکالت دارید هم خریدار و فروشنده توسط خریدار تکمیل می شود. در پایان برگه سبز جدید خودرو به نام خریدار صادر می شود و تحویل وی می شود. یک برگه دیگر هم که تاییدیه نقل و انتقال نام دارد و پلاک جدید خریدار روی آن نوشته شده است تحویل می شود.

مرحله هفتم نحوه تعویض پلاک خودرو: دریافت پلاک جدید

پس از دریافت برگه سبز جدید باید به انبار پلاک مراجعه کنید و با تحویل برگه تاییدیه نقل و انتقال و پلاک های قبلی فک شده به اپراتور پلاک های جدید خود را تحویل بگیرید.

مرحله هشتم نحوه تعویض پلاک خودرو: نصب پلاک

با دریافت پلاک های جدید باید به محل نصب پلاک مراجعه کنید و پلاک های جدید توسط اپراتور مربوطه روی خودرو نصب می شود. با انجام این مرحله فرایند تعویض پلاک خودروی شما به پایان رسیده و با دادن فیشی که موقع ورود گرفتید می توانید از گیت خارج شوید.

اگر در حین انجام مراحل بالا به مشکلی بر خوردید یا سوالی داشتید می توانید به کارشناسان فنی مرکز تعویض پلاک خودرو یا اطلاعات مراجعه کنید.

نحوه تعویض پلاک خودرو از درب منزل

بتازگی پلیس راهور امکان تعویض پلاک خودرو در درب منزل ها نهایی و اجرایی کرده است. خودروهای ون مخصوصی برای این کار در نظر گرفته شده که به سیستم مرکزی تعویض پلاک متصل هستند. این ون ها به محل سکونت متقاضی مراجعه کرده و فرآیند تعویض پلاک انجام می شود.

بعد از ثبت نام اینترنتی در سامانه تعویض پلاک خودرو شاهد انتخاب گزینه دیگری بنام شماره گذاری در منزل هستیم که می توان این گزینه را انتخاب و مدارک مربوطه را در سامانه بارگذاری کرده و بعد از آن با گرفتن نوبت تعویض پلاک، خودروی ون مجهز به امکانات تعویض پلاک و شماره گذاری به منزل متقاضیان اعزام می شود. در حال حاضر این طرح بصورت آزمایشی اجرا می شود.

رئیس پلیس راهور با بیان این که تعویض پلاک وسایل نقلیه به ۳ طریق حضوری، اینترنتی و درب منزل انجام می‌شود افزود: سرویس جدید درب منزل برای جانبازان و کهن‌سالان و معلولان در نظر گرفته شده که صفر تا صد خدمات نقل و انتقال در محل متقاضی انجام می‌شود. برای استفاده از این خدمت باید از سامانه سخا اقدام به دریافت نوبت کنید.

همچنین اگر در زمینه خرید و فروش خودرو و تعویض پلاک خودرو سوالی دارید می توانید از مشاوران ما راهنمایی بگیرید. اتولایف تمامی خدمات خرید خودرو و فروش خودرو شما را به بهترین شکل انجام می دهد. فقط کافی است درخواست خود را ثبت نمایید.

تاریخ انتشار 13/شهریور/1402