از واردات خودرو چه خبر؟

طرح آزادسازی واردات خودرو مدتی است توسط مجلس تصویب‌ شده است و منتظر تایید شورای نگهبان می باشد. این طرح مخالفان و موافقان خود را دارد و در اجرای آن اما و اگرهای فراوانی وجود دارد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

کلیات طرح ساماندهی بازار خودرو، روز چهارشنبه 24 شهریور در صحن مجلس به تصویب نمایندگان رسید. از آنجایی که بخشی از این طرح، مربوط به آزادسازی واردات خودروست، حالا دولت فقط یک قدم به این طرح، نزدیک شده است.

‌مسوولیت تنظیم بازار خودروهای خارجی بر عهده شورای رقابت قرار گرفته است. طبق این مصوبه (که البته برای اجرایی شدن باید به تایید شورای نگهبان نیز برسد)، واردات خودرو به کشور از دو مسیر صادرات و بدون انتقال ارز، آزاد شده و هر شخص حقیقی و حقوقی در صورت داشتن شرایط لازم، مجاز به فعالیت در این زمینه خواهد بود. نقش شورای رقابت در این ماجرا تعیین میزان مورد نیاز واردات خودرو برای تنظیم بازار است. طبق مصوبه مجلس، سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر شش ماه یک بار توسط شورای رقابت و بر اساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای خودروی سواری، تعیین می‌شود. به عبارت بهتر، این شورای رقابت است که تعیین می‌کند چه تعداد خودرو در هر نیم‌سال وارد کشور شود.

آقای رحیمی (عضو کمیسیون صنایع مجلس) درباره مصوبه اخیر مجلس در خصوص طرح ساماندهی بازار خودرو، گفته است که واردات خودرو باید بدون ایجاد تعهد ارزی یا در ازای صادرات خودرو انجام شود، درحالیکه میزان صادرات فعلی ما بسیار کم و ناچیز است. وی همچنین صحبت‌های اخیر آقای فاطمی‌امین (وزیر صمت) درباره عدم تصمیم دولت برای واردات خودرو را تایید کرده و گفته حرف‌های آقای وزیر درست است و به نظر من قرار نیست خودرویی وارد شود یا حتی قیمت خودروهای خارجی کاهش یابد.

آقای رحیمی درباره اینکه چرا مجلس، این طرح را به تصویب رسانده نیز گفته که طرح ساماندهی برای مجلس دوره دهم بود ولی از آنجایی که توسط شورای نگهبان برگشت داده شده، تصویب آن به مجلس یازدهم رسید. ضمن اینکه با این طرح، این امتیاز به خودروسازان داده شده است تا بتوانند با افزایش صادرات، به جای انتقال ارز، خودرو وارد کشور کنند.

آقای دادفر (دبیر انجمن واردکنندگان خودرو) ضمن اشاره به حذف تبصره 5 از طرح ساماندهی بازار خودرو مربوط به واردات خودروهای کارکرده، گفته است که تنها واردات خودروهای صفر کیلومتر امکان‌پذیر است و قوانین سابق درباره واردات خودرو، مانند ممنوعیت وارداتی بالای 2500 سی‌سی و ممنوعیت واردات خودروهای بیش از 40 هزار دلار همچنان وجود دارد.

علیرضا سلیمی (نماینده محلات و عضو هیات رئیسه مجلس) در رابطه با موافقت نمایندگان برای دادن مجوز به واردات خودروهای خارجی و نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص در این زمینه گفت: این مصوبه هنوز به مرحله ای نرسیده که به مجمع تشخیص ارسال شود، زیرا اگر مورد تایید شورای نگهبان قرار بگیرد دیگر بحثی نمی ماند. شورای نگهبان چند بار به این مصوبه ایراداتی وارد کرده و آن را با سیاست های کلی نظام مغایر دانسته است، اما این بار مصوبه مجلس برای واردات خودروهای خارجی به سبک سابق نیست و تغییرات اندکی در مجلس داده شده است. باید دید آیا با این تغییرات اندک دغدغه شورای نگهبان و مغایرتش با سیاست های کلی برطرف می شود یا خیر!

با این حال به نظر برخی از کارشناسان با این اظهارات و شروط درباره طرح سامان‌دهی صنعت خودرو  نباید خیلی منتظر واردات گسترده خودروهای خارجی باشیم و ممکن است پررنگ شدن برخی اخبار واردات توسط دلالان برای نوسان گیری قیمت در بازار باشد و این طرح بیشتر بر جو روانی تاثیر می گذارد تا در عمل.

تاریخ انتشار 30/شهریور/1400