برد مافیا خودرو از واردات

با گذشت بیش از 40 روز از تصویب واردات خودرو توسط دولت، مجلس شورای اسلامی هنوز تصمیمی برای روند و مصوبه واردات خودرو نگرفته است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
برد مافیا خودرو از واردات
با وجود زمان زیادی که از تصویب واردات خودرو توسط دولت گذشته است، هیچ اقدامی توسط مجلس صورت نگرفته است و این موضوع باعث شده است تا بار دیگر برد مافیا خودرو از واردات خودرو رخ دهد،  نمایندگان متعقد هستند که مانع سودجویی مافیای خودرو خواهند شد اما عملکرد آنها عکس این موضوع را نشان می دهد.
در این روند مبارزه با مافیای خودرو اصل مهم تصویب سریع واردات خودرو کارکرده است که امروزه یکی از اصلی ترین موضوعات صنعت خودرو است که فقط در حد حرف باقی مانده است و با گذشت 40 روز از تصویب مصوبه واردات خودرو کارکرده توسط دولت هنوز هیچ دستورالعملی برای توسط مچلس به تصویب نرسیده است، با این روند بطور قطع برای مافیاهای خودرو بسیار خوشایند است

واردات خودروهای کارکرده بدون تصویب مجلس

برخی منقدین متعقد هستند که با اعلام برخی از بندهای مصوبه واردات خودرو کارکرده، مافیای خودرو شروع به سنگ اندازی در مسیر واردات خودرو خواهند کرد، این نقدها از زمانی شروع شرد که رشیدی کوچی یکی از نمایندگان مجلس پس از توصیب واردات خودرو کارکرده توسط دولت در لایو اینستاگرامی خود برخی از بندهای این مصوبه تشریح کرد.

با وجود تشریح این بندها توسط برخی از نمایندگان مجلس هنوز تا امروز تصمیمی برای ارائه دستور العمل به وارد کنندگان داده نشده است و این بی برنامگی باعث شده است تا منتقدین بیش از پیش به دست اندازی مافیای خودرو در واردات خودرو گمانه زنی کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص مصوبه واردات خودرو، اینگونه پاسخ داد که از وضعیت این مصوبه خبری ندارد و در ادامه افزود تصویب این آیین‌نامه نیازی به حضور در صحن علنی ندارد و در هیأت تطبیق مجلس باید بررسی شود.

معین‌الدین سعیدی دیگر نماینده مجلس گفت : در حال حاضر در صحن علنی مجلس مسئله واردات خودرو نو در جرسان است و واردات خودرو کارکرده در شرایط فعلی شرایط خوبلی ندارد، این موضوع که این روند واردات ممکن است فقط مجوز واردات خودرو کارکرده را دولت به برخی از افراد دهد و انحصاری شدن واردات خودرو کار کرده رخ دهد باعث نگرانی مردم شده است.

وی نیز تاکیید کرد که واردات خودرو کارکرده نیاز به تصویب مجلس ندارد و برای این مصوبه باید وزارت صمت و وزات خانه های داخلی تصمیم نهایی را بگیرند، معین‌الدین سعیدی افزود: این تاخیر در واردات خودرو کارکرده می تواند ضررهای مالی و جانی بسیاری را هر روزه داشته باشد که مسئولیت این ضرر به گردن اشخاصی هست که به هر شکل این تصویب این آیین نامه را به تاخیر می اندازند.

تصویب نشدن آیین نامه باعث بهم ریختگی در بازار خودرو می شود

از ابتدا تمامی افرادی که بندهایی از آیین نامه و مصوبه واردات خودرو را منتشر کرده اند تاکیید برقطعی نبودن این بندها داشته اند، در ماه گذشته کاهش قیمت خودرو در بازار خودرو باعث شده است تا دلالان خودرو ضرر هنگفتی کنند و با اشاره به این موضوع که وارادات خودرو کارکرده شایعه است و هیچ کدام از بندهایش قطعی نشده است به دنبال سودجویی و ایجاد التهاب در بازار خودرو هستند.

این شایعه پراکنی های باعث برد مافیا خودرو از واردات شده است، همچنین دلالان خودرو از قطعی نشدن بندهایی که نمایندگان مجلس به آن اشاره کرده اند سو استفاده را می کنند تا این وضعیت نسبتا آرامی که در بازار خودرو با کاهش قیمت خودرو به وجود آمده است را ملتهب کنند و از این وضعیت به نفع خود استفاده کنند تا ضررهای خود را در کوتاه مدت جبران کنند.

اگر نمایندگان مجلس به معنای واقعی کلمه دغدغه‌مند آزادسازی واردات خودروهای کارکرده هستند باید هرچه سریع‌تر آیین‌نامه واردات این خودروها را بررسی و به شکل قطعی تصویب کنند؛ چراکه این ابهام‌ها می‌تواند باعث افزایش قیمت‌ها شود، کما اینکه این موضوع در مورد قیمت‌ خودروهای اسقاطی رخ داده است و قیمت یک دستگاه پیکان متعلق به دهه 70 تا 400 میلیون تومان در آگهی‌ها افزایش پیدا کرده است.

روند واردات خودرو نو تکرار خواهد شد

با گذشت بیش از یک سال و نیم از تصویب واردات خودرو نو توسط مجلس، هنوز هیچ خودرو وارداتی پلاک نشده است، این روند برای خودروهای کارکرده اصلا نسبت به مصوبه خودروهای نو قابل مقایسه نیست، پیش تر از این قرار بود که با تصویب مصوبه واردات خودروهای کارکرده در کوتاه ترین زمان ممکن توسط دولت التهاب بازار خودرو کمتر شود.

با وجود اینکه واردات و ثبت خودروهای کارکرده بسیار سخت از خودروهای نو می باشد، این گمانه زنی وجود دارد که حتی با تصویب آیین نامه واردات خودرو کار کرده در کوتاه ترین زمان ممکن، واردات این خودرو های به زودی میسر نخواهد بود، همچنین افزایش شرکت ها و افراد وارد کننده خودرو کارکرده بیشتر از خودروهای نو می باشد که این امر باعث خواهد شد روند مجوز گیری سخت تر شود.

واردات خودروهای کارکرده درصورت درست عملی شدن می‌تواند حجم  زیادی از حباب‌های قیمتی بازار خودرو را کاهش دهد، اما اگر نظارت کافی و لازم روی آن صورت نگیرد در وهله اول باعث افزایش قیمت دلار و در گام دوم باعث افزایش قیمت خودرو می‌شود.

تاریخ انتشار 03/مهر/1402