خودروهای چینی صاحب امتیاز در بازار خودرو ایران

با وجود افزایش تحریم ها و عدم آزادسازی واردات خودرو، خودروهای چینی صاحب امتیاز در بازار خودرو ایران شده اند و تواسنته اند جایگاه بهتری نسبت به خودروهای داخلی به دست آورند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
خودروهای چینی صاحب امتیاز در بازار خودرو ایران

از شروع تولید خودرو در داخل کشور، مونتاژ خودروهای خارجی نیز آغاز شد، از جمله خودروهایی که در ایران تواسنته در حال حاضر حجم زیادی از مونتاژکاری را بدست آورد خودرهای چینی است، در ابتدا این خودروها هیچ طرفداری نداشتند و همیشه با نام جنس چینی و ناکار آمد از آنها یاد می شد، اما الن با شدت گرفتن تحریم ها و عدم ورود خودروهای با کیفیت خودروهای چینی صاحب امتیاز در بازار خودرو ایران شده اند.

از خیلی سال های قبل به دلایل مختلف واردات خودرو همیشه با موانعی روبرو بوده و عمدتا این واردات آزاد نبوده است، به همین دلیل برای خریدارن خودرو همیشه خودروهای مونتاژی جذابیت بیشتری نسبت خودروهای داخلی داشته است، در ابتدا شروع مونتاژ شرکت های نام آشنا و معتبری مثل ماکسیما، شرولت، جیب ، آریا و پاترول در ایران مونتاژ می شد.

اما با افزایش تحریم ها علیه ایران و عدم حضور شرکت های معتبر دنبا در ایران کم کم فضا به خودرو سازان چینی رسیده است که بعضا این برندها گمنام هستند،با اینکه این خودروهای چینی که کیفیت پایین تری از خودروهای روز جهانی دارد باز هم بیشتر از خودروهای تولید داخل متقاضی دارند و این مسئله باعث شده تا خودروهای چینی صاحب امتیاز در بازار خودرو ایران شوند.

با ممنوعیت واردات خودرو ،خودروهای چینی صاحب امتیاز در بازار خودرو ایران

از سال 98 که واردات خودرو به طور رسمی قطعی شد و قیمت خودروهای وارداتی در ایران افزایش پیدا کرد، متقاضیان خرید خودرو لوکس بری رسیدن به خواسته خود به سراغ خودروهای مونتاژی رفتند، در ابتدا در لیست این خودروهای مونتاژی چینی خبری از خودروهای خوب نبود و هیچ وقت برای خرید این خودروهای قرعه کشی انجام نشد.

با اضافه شدن خودروهای بروز با طراحی های مدرن و آپشن های بیشتر مثل دیگنیتی، سری فونیکس مدیران خودرو فیدلیتی حج تقاضا بالا رفت و این خودروها به لیست فروش خودرو با قرعه کشی اضافه شدن، عموما خریداران خودرو این دسته از خودروهای مونتاژی را بار حفظ سرمایه خود انتخاب می کردند و به چشم یک فضای سرمایه گذاری به آن نگاه می کردند.

مشکلات شرکت های مونتاژ خودرو در ایران

نمی توان گفت که بدون مشکل شرکت های خودروهای چینی صاحب امتیاز در بازار خودرو ایران شده اند و هیچ چالشی نداشته اند، با ورود این خودرو در لیست قرعه کشی توجه نهادهای نظارتی به این شرکت ها ها بیشتر شد و تا آنجایی پیش رفت که شورای رقابت برای تعیین قیمت ابلاغیه جدیدی به این مونتاژکاران داد.

با دریافت این ابلاغیه تمامی مونتاژکاران معتقد هستند که فروش خودرو با این قیمت در بیشتر اوفات فقط قیمت هزینه قیمت تمام شده را می توانند از خریدار دریافت کنند یا حداکثر سود بسیار بسیار کمی را دریافت کنند.

با این وجود این افراد جز گروه خوش اقبالان قرار می‌گیرند چراکه درصد کثیری از متقاضیان خودروهای مونتاژی که در دور دوم سامانه یکپارچه نام‌نویسی کردند پس از اعلام نتایج دریافتند که هیچ یک از پنج اولویتی که تعیین کردند به آنها تعلق نمی‌گیرد.

نوسان قیمت خودرو های مونتاژی

از ابتدا سال جاری خودروهای مونتاژی مثل دیگر خودروها نیز نوسانات بسیاری داشته اند، در اواسط فروردین ماه یک روند کاهش قیمت برای خودروهای مونتاژی وجود داشت که تا نیمه خرداد ماه ها نیز ادامه داشت و بعد از آن یک روند کند افزایش قیمت بوجود آمد، اما در تیر ماه روند نوسانات قیمت خودروهای مونتاژی هیچ شاخصه ای نداشت در برخی از برند ها افزایش قیمت رخ داد در برخی دیگر کاهش قیمت.

این روند کاهش و افزایش قیمت در روزهای مختلف متفاوت بود و تنها دلیل آن نیز تغییر روزانه قیمت دلار در بازار بوده است، خبر آزادسازی واردات خودرو بر قیمت خودروهای مونتاژی تاثیری نداشته است، اما با اعلام تصویب مصوبه واردات خودرو کارکرده و کنار رفتن وزیر قبلی صمت روند کاهش قیمت سریع برای این خودروها بوجود آمد.

اما در نهایت باید گفت که همچنان اثرگذارترین عامل برای افزایش و کاهش قیمت خودرو قیمت دلار است.

تاریخ انتشار 08/مهر/1402