ریزش قیمت خودرو از ابتدا سال

از ابتدای سال جاری با راه اندازی سامانه فروش یکپارچه خودرو و تسریع در روند واردات همچنین دخالت شورای رقابت در قیمت گذاری خودروها ریزش قیمت خودرو مشاهده می شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ریزش قیمت خودرو از ابتدا سال

با مقایسه قیمت خودرو در بازار آزاد که توسط نمایشگاه داران و فروشندگان در چند وقته گذشته اعلام شده است، می توان دریافت که قیمت خودرو با ریزش شدید روبرو بوده است و هم اختلاف قیمت زیادی بین قیمت خودرو در بازار آزاد و کارخانه وجود ندارد، سعید مؤتمنی در طی گفتگو با خبرگزاری اعلام کرد که در شرایط رکود بازار خودرو قرار داریم.

وی در ادامه افزود که با وجود عدم تغییر قیمت در بازار خودرو، معاملات در بازار خودرو بسیار کم شده است و خریداری با این وضعیت وجود ندارد، همچنین فروشندگان خودرو قصد دارند تا خودروهای خود را با وجود کاهش قیمت شدید خودرو سریعا به فروش برسانند. در برخی از مدل های خودرو کاهش قیمت وجود داشته است اما به برای اکثر خودرو در هفته گذشته قیمت خودرو ثابت بوده است

ریزش قیمت شدید خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو بیان کرد : می توان ریزش شدید قیمت خودرو را در بازار با مقایسه قیمت ها نسبت به اوایل سال مشاهد کرد، یکی از مهم ترین دلایل ریز قیمت خودرو و رکود بازار انتظار مردم برای واردات خودرو می باشد که باعث شده متقاضیان برای خرید خودرو دست نگه دارند.

کاهش قیمت اختلاف قیمت بازار و کارخانه با ریزش قیمت خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو پس از کاهش قیمت خودروهای مونتاژی در کارخانه اکنون اختلاف قیمت بسیار کمی بین کارخانه و بازار آزاد است، این کاهش اختلاف قیمت صرفا برای خودرو مونتاژی نبوده و در خودروهای تولید داخل هم مشاهده شده است، برای مثال قیمت نهایی کوییک اتومات در بازار آزاد 400 میلیون تومان است و همین خودرو از کارخانه با قیمت 327 میلیون تومان عرضه می شود

حذف تقاضای دلالی از بازار خودرو پس از ریزش قیمت خودرو

در این وضعیت دلالان خودرو از سرمایه گذاری و ایجاد تقاضای کاذب دست کشیده اند، با ریزش قیمت خودرو این امکان وجود دارد در صورت سرمایه گذاری در بازه کوتاه مدت 5 الی 10 درصد اصل سرمایه خود را حتی از دست بدهند.

ریزش 20 میلیونی قیمت خودروهای داخلی

با توجه به آماری که از اتحادیه نمایشگاه داران به دست آمده، کاهش قیمت خودرو در برخی از تولیدات داخل به 20 میلیون تومان هم رسیده است، این ریزش قیمت خودرو برای دو هفته گذشته بوده است، به عنوان مثال 207 بعد از کاهش قیمت 20 میلیون تومانی به ارزش 600 میلیون تومان رسیده است.

همچنین بر اساس گزارشات هایما S5 نیز بین 10 الی 20 میلیون تومان کاهش قیمت داشته است.

باز کاهش قیمت پیش بینی می شود

طی گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو : قیمت خودرو آریزو 5 نسبت به هفته گذشته با کاهش قیمت 50 میلیون تومانی به قیمت یک میلیارد 100 میلیون تومان رسیده است ،.همچنین قیمت تیگو 8 پرو مکس با 60 میلیون ریزش به 2 میلیارد 490 میلیون تومان رسید.

مؤتمنی افزود : تا 4 ماه گذشته قیمت خودرو تیگو 8 پرومکس نسبت به کارخانه 1 میلیارد 200 میلیون تومان اختلاف داشته است اما هم اکنون قیمت این خودرو در بازار آزاد نسبت به قیمت کارخانه فقط 100 میلیون تومان اختلاف وجود دارد. همچنین ادامه داد قیمت جک اس 5 نسبت به 4 ماه گذشته 400 میلیون تومان کاهش قیمت داشته است و در هفته گذشته باز با کاهش قیمت 45 میلیون تومانی به 1 میلیارد 355 میلیون تومان رسیده است.

یکی از دلایل مهم در کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد تثبیت قیمت ارز توسط بانک مرکزی است، همچنین موثر ترین دلیل عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه خودرو است که توانسته به خوبی مدیریت بازار خودرو را انجام دهد، اجرای این سامانه موجب شد تقاضاهای واقعی خودرو وارد این سامانه شوند و نیازی به خرید خودرو در بازار پرنوسان ماه‌های گذشته نداشته باشند.

براساس گزارش به دست آماده از سامانه یکپارچه خودرو، 90 درصد متقاضیان نوبت اول خودرو های مونتاژی از خرید خودرو منصرف شده اند، دلیل اصلی این حجم انصراف از تکمیل فرآیند خرید خودرو، ریزش قیمت خودرو می باشد.این اتفاق نشان از آن است که تقاضاهای دلالی منفعتی از حضور در سامانه یکپارچه ندارند و این سامانه دقیقا نقطه‌زنی مناسبی در جذب تقاضای واقعی و غیرکاذب داشته است.

تاریخ انتشار 16/شهریور/1402