علت گرانی خودرو فرسوده

چند وقتی هست که طبع و تاب واردات خودرو افزایش یافته است و اخبار جدید واردات خودرو هر روز منتشر می شود، یکی از شایعاتی که پس از اعلام مصوبه واردات خودرو هر روز بیشتر می شود، با ارزش شدن خودروهای فرسوده است!

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
علت گرانی خودرو فرسوده

علت گرانی خودرو فرسوده در چند روز اخیر فقط به دلیل یکی از بندهای مصوبه واردات خودرو است مبنی بر اینکه هر شخص یا شرکتی که قصد عرضه خودرو وارداتی داشته باشد باید به ازا همان خودرو یک دستگاه خودرو اسقاطی به دولت تحویل بدهد.در این رابطه دبیر انجمن مراکز اسقاط توضیحات کاملی را ارائه داد.

چرا خودرو اسقاطی گران شده است؟

دبیر انجمن مراکز اسقاط اعلام کرد که این موضوع افزایش قیمت خودروهای اسقاطی شایعه است و تجربه پیش از این به ما نشان داده است که در صورت آزاد شدن واردات خودرو، روند قیمت خودرو صفر و یا حتی اسقاطی روبه کاهش باشد، در ادامه وی افزود قیمت خودرو فرسوده بر اساس قیمت خودروهای صفر کیلومتر است و هرچه قیمت خودروهای صفر کیلومتر افزایش داشته باشد قیمت خودروهای فرسوده نیز افزایش خواهد یافت.

آیا واردات خودرو موجب افزایش قیمت خودرو‌های فرسوده می‌شود؟

سیدامیر احمدی گفت : این موضوع شایعه است و با تجربه گذشته می توان گفت واردات خودرو می تواند باعث کاهش قیمت خودرو های صفر و اسقاطی در بازار شود، در ادامه افزود : مزید اطلاع قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران باید اعلام کنم که در سال 1393 افزایش چشم گیری در واردات خودرو وجود داشت و فقط 350 هزار دستگاه خودرو اسقاط شده است و این درحالی است که با وجود تولید 1 میلیون 350 هزار دستگاه در سال جاری فقط حدود 35 هزار خودرو فرسوده از رده خارج شده اند.

مفاد منتشرشده از آیین‌نامه

یکی از مهمترین بندهای آیین نام واردات انواع خودرو‌های سواری، اتوبوس، مینی‌‎‌بوس، کشنده و موتورسیکلت این است که عمر آن ها باید کمتر از 5 سال باشد. اگر این آیین نامه اجرایی شود به طور قطع تغییرات بزرگی در حمل حمل و نقل کشور ایجاد خواهد شد. با توجه به آمار می توان مشاهده کرد درخواست خودروهای سواری بیش از خودروهای سنگین و نیمه سنگین است و این موضوع باعث افزایش اهمیت نوسازی است و نیاز به واردات خودرو را در این بخش بیشتر می کند.

اما باید توجه داشته باشیم در شرایط فعلی کشور اهمیت واردات خودروهای سنگین و نیمه سنگین اهمیت خیلی بیشتری نسبت خودروهای سواری دارد، یکی از مهمترین دلایلی که اهمیت واردات خودرو تجاری را بیشتر می کند، فرسودگی ناوگان حمل و نقل کشور به خصوص در بخش کشنده ها می باشد، بخش زیادی از کشنده های که در سطح شهر تردد می کنند تا به امروز پنج مرتبه بازسازی و اوورهال شده‌اند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. و همچنین بیشتر تصادفات منجر به فوت را این خودروهای سنگین قدیمی رقم می‌زنند.

دلیل افزایش قیمت خودرو های تجاری را می توان استهلاک و فرسودگی خودروهای کشنده و کامیون ها و ممنوعیت واردات خودرو دانست، در واقع عدم تنظیم عرضه و تقاضا باعث شد تا خودروهای سنگین و نیمه سنگین فرسوده هم افزایش چشم گیری داشته باشند، این افزایش قیمت در این خودرو هایی که استهلاک آنها نیز به دلیل فرسودگی بالا است می تواند برای صاحبان این نوع خودرو ها آزار دهنده باشد.

پس از دوران کرونا و بازگشایی مجدد دانشگاه ها افزایش تردد با ناوگان عمومی و بین شهری افزایش جشم گیری داشته است تهیه بلیط برای افراد امری بسیار دشوار شده است، در همین رابطه باید الویت واردات را در بخش ناوگان حمل و نقل عمومی گذاشت تا نیازهای مردم کلان شهرها برطرف شود.

ناظران واردات خودرو‌های کارکرده

تعیین سقف تعدادی و ارزشی خودرو‌های کارکرده وارداتی توسط وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه یکی دیگر از بند‌های مورد اشاره رشیدی‌کوچی بود.

این بند بیشتر جنبه نظارتی دارد زیرا تا به این لحظه سقف ارزی و تعدادی برای واردات خودرو‌های کارکرده در نظر گرفته نشده است، اما انتظار می‌رود که در آینده با توجه به شرایط کشور و تغییر وضعیت بازار این نهاد‌ها قوانین یا محدودیت‌های جدیدی را متناسب با شرایط آن زمان وضع و تعیین کنند.

ارز مورد نیاز واردات خودرو کارکرده

به طور مشخص در آیین نامه ذکر شده است که برای تامین ارز خودرو های کارکرده، شرکت ها باید از ارز بدست آمده از صادرات خود و یا دیگران ، جذب سرمایه گذار و یا از منشا خارجی بهره بگیرند، همچنین یکسری از راهایی که مورد تایید بانک مرکزی می باشد که با بند سوم آیین نامه مرتبط است.

بعد از تحلیل و ارائه گزارش توسط کارشناسان بازار مبنی بر کمبود ارز در بخش واردات خودرو کارکرده، وزیر صمت طی نامه ای رسمی به شرکت هایی که قصد واردات خودرو کارکرده را دارند اعلام کرد که با توجه به وجود مشکلات ارزی باید برای تامین ارز مورد نیاز از تمام راه‌ها و به‌ویژه روش صادرات استفاده کنند.

به نظر می‌رسد این‌بار دولت پذیرفته است که مردم از ارز‌های شخصی خود که در خانه‌ها و حساب‌های خود در دیگر کشور‌ها و به‌ویژه کشور‌های حاشیه خلیج فارس دارند استفاده کنند تا این پول‌ها در قالب کالا و خودرو وارد کشور شوند.

استاندارد‌های لازم برای واردکنندگان خودرو

بند چهارم آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده به ضوابط فنی کارکرده‌ها شامل تأییدیه چین، استاندارد کشور‌های حوزه خلیج فارس، ای‌مارک اروپا، استاندارد یورو ۵ و یورو ۶ اشاره دارد.

یکی از موانع پیش‌روی واردکنندگان خودرو در ادوار گذشته عدم تطابق استاندارد‌های ایران با منطقه تولید خودرو یا خرید خودرو بود که این بار سازمان استاندارد برای تسهیل فرایند واردات خودرو، استاندار‌دهای اکثر کشور‎‌هایی که احتمال تولید یا واردات خودرو از آن‌ها برای ایران وجود دارد را پذیرفته است.

این امر برای واردات خودرو‌های کاکرده الزامی است زیرا خودرو‌های کارکرده از کشور‌های گوناگون خریداری می‎‌شوند و ممکن است که کشور سازنده خودرو را با توجه به شرایط آن منطقه کالیبره و تجهیز کند.

الزامات واردکنندگان حقوقی

یکی از مهمترین شروطی که در این آیین نامه واردات خودرو ذکر شده بود این است که شرکت هایی می توانند اقدام به واردات خودرو کنند که تاییدیه خدمات پس از فروش را دارند، افراد حقوقی نیز که قصد واردات خودرو کارکرده را دارند باید از یکی از شرکت هایی که تاییدیه وزارت صمت را برای خدمات پس از فروش دارند ضمانت نامه کتبی دریافت کنند.

وزیر صمت قصد دارد تا با این بند آیین نامه بخش خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی در کشور وجود داشته باشد.

هر کد ملی یک دستگاه خودرو

اجازه واردات یک دستگاه خودروی کارکرده به هر کد ملی بدون نیاز به ثبت سفارش ششمین بند آیین‌نامه است. مطابق با این بند هر شخص حقیقی می‌تواند با ثبت کد ملی خود یک دستگاه خودروی کارکرده را برای خود وارد کشور کند، اما برای انجام این کار سند خودرو باید به نام خودش باشد و خود او برای واردات اقدام کند.

در صورت اجرایی شدن این قانون اکثر خانواده‌های قشر متوسط می‌توانند یک خودروی کارکرده، اما مطابق با استاندارد‌های جهانی را برای مصرف شخصی خود وارد کشور کنند.

هر خودروی وارداتی، یک گواهی اسقاط

موضوع مورد بحث ما راجع به همین بند خودروهای فرسوده بود،در آخرین بند واردات خودرو کارکرده ذکر شده است که هر شخص حقیقی یا حقوقی که قصد واردات خودو کارکرده را دارد باید به ازای هر یک دستگاه خودرو کارکرده وارداتی، گواهی اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده را داشته باشد.

تا پیش از این می توانستند یک گواهی اسقاط خودرو به ازای واردات هر دستگاه خودرو که وارد کشور می کنند را خریداری کنند، اما با اصلاح این بند دریافت گواهی اسقاط الزامی شده است و باید حتما آن را تهیه کنند، می توان امیدوار بود با رعایت این بند مصرف سوخت و آلودگی هوای کلان‌شهر‌های بزرگی نظیر تهران اندکی کاهش یابد.

بنظر شما واردات خودرو کارکرده بصورت گسترده انجام خواهد شد؟

تاریخ انتشار 09/شهریور/1402