مقایسه فونیکس FX با لاماری ایما

تقابل دو خودرو از کشور چین، لاماری ایما و فونیکس اف ایکس. دانگ‌فنگ T5 EVO که با نام لاماری ایما توسط شرکت آرین پارس موتور و OMODA 5 که با نام فونیکس FX توسط شرکت مدیران خودرو وارد بازار شده است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مقایسه فونیکس FX با لاماری ایما

در این مطلب قصد داریم دو خودروی تازه وارد چینی بازار ایران را با هم مقایسه کنیم. فونیکس FX و لاماری ایما که در یک کلاس قرار دارند و با زبان طراحی مشابه ای که دارند و همچنین رنج قیمتی یکسان، به اصلی ترین رقیب یکدیگر در بازار تبدیل شده اند.

مقایسه فونیکس FX با لاماری ایما در طراحی ظاهری

مقایسه فونیکس FX با لاماری ایما در طراحی ظاهری

همان طور که گفته شد فونیکس FX و لاماری ایما دارای زبان طراحی یکسانی هستند و طراحی ها آن ها بروز و مدرن و کمی فضایی می باشد. در بخش جلویی فرم چراغ ها، سپر و مه شکن ها کاملا یکسان هستند چراغ های اصلی در سپر قرار گرفته اند و چراغ های روشنایی در روز روی بدنه می باشند. جلوپنجره فونیکس اف ایکس با سپر یکپارچه است که ظاهر شکیل تری برای این خودرو به ارمغان آورده است.

در طراحی جانبی اما فونیکس FX یه سر و گردن از لاماری بالاتر است. ارتفاع سقف کوتاه و خطوط تیز و کشیده ظاهر فونیکس اف ایکس را خشن و استایل کوپه به این خودرو داده است. رینگ های اف ایکس دارای طراحی جذاب با دو رنگ قرمز و مشکی طراحی شده است اما لاماری دارای رینگ های ساده چند پر به رنگ مشکی دارد.

مقایسه فونیکس FX با لاماری ایما در طراحی پشت

در طراحی عقب فونیکس FX و لاماری ایما در نگاه اول چراغ های به هم پیوسته جلب توجه می کند که در فونیکس اف ایکس بصورت یک تکه روشن نمی شوند و خطوط وسط جنبه تزیینی دارند. چراغ های اصلی فونیکس FX بسیار مشابه خودرو لکسوس NX است! در این بخش باید بگوییم لاماری ایما طراحی پخته تری دارد.

مقایسه فونیکس FX با لاماری ایما در طراحی جانبی
  • امتیاز فونیکس اف ایکس: 3.5 از 5
  • امتیاز لاماری ایما: 3 از 5

مقایسه فونیکس FX با لاماری ایما در طراحی داخلی

در مقایسه فونیکس FX و لاماری ایما در بخش طراحی داخلی، داستان به کل متفاوت است. طراحی داخلی این دو خودرو اصلا به یکدیگر شباهت ندارند. در فونیکس اف ایکس پنل های لمسی و دریچه های هوا یکپارچه دیده می شود در صورتی که لاماری ایما با دریچه های گرد و تریم آلومینیومی دارای طراحی به نسبت ساده تر و شکیل تری می باشد. در اینجا باید بگوییم که کابین لاماری ایما از فونیکس اف ایکس جادار تر است.

مقایسه فونیکس FX با لاماری ایما در طراحی داخلی
  • امتیاز فونیکس اف ایکس: 3 از 5
  • امتیاز لاماری ایما: 3.5 از 5

مقایسه فونیکس FX با لاماری ایما در بخش فنی

در بخش فنی، فونیکس FX و لاماری ایما از موتورهای توربو کم حجم استفاده می کنند. در لاماری ایما شاهد موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر هستیم که می تواند 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

در آن طرف فونیکس FX از یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر با 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور استفاده می کند. به لطف وزن کمتر اف ایکس و قدرت بیشتر آن، شتاب صفر تا صد اف ایکس فقط 8 ثانیه اعلام شده است در صورتی که لاماری شتاب 9.5 ثانیه ای دارد.

مقایسه فونیکس FX با لاماری ایما در بخش فنی

فونیکس FX و لاماری ایما دیفرانسیل جلو هستند و هر دو خودرو از یک گیربکس دو کلاجه تر 7 دنده استفاده می کنند. مصرف سوخت ترکیبی لاماری 6.6 لیتر و فونیکس 7 لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شده است.

  • امتیاز فونیکس اف ایکس: 4 از 5
  • امتیاز لاماری ایما: 3.5 از 5

مقایسه فونیکس FX با لاماری ایما در امکانات

در امکانات و آپشن لاماری ایما حرفی برای گفتن ندارد. در این خودرو آپشن هایی مثل کروز کنترل، حالت های رانندگی، فرمان D کات 3 حالته، دوربین ثبت وقایع و سقف پاناروما به چشم می خورد.

مقایسه فونیکس FX با لاماری ایما در امکانات

اما در فونیکس اف ایکس شاهد آپشن های بیشتری هستیم. کروز کنترل هوشمند، 3 حالت رانندگی، رادار جانبی، رادار بین خطوط، رادار جلو ، رادار عقب، نورپردازی 64 رنگ داخلی، سیستم صوتی سونی، دوربین 360، گرمکن و سرکن صندلی و سقف پاناروما از امکانات این خودرو محسوب می شود. لازم بذکر است تیپ مورد بحث ما در فونیکس FX، تیپ پرمیوم است که بیشترین تولید را داشته است.

مقایسه فونیکس FX با لاماری ایما در کابین
  • امتیاز فونیکس اف ایکس: 4 از 5
  • امتیاز لاماری ایما: 2.5 از 5

مقایسه فونیکس FX با لاماری ایما در کیفیت

فونیکس FX و لاماری ایما هر دو خودروهای چینی هستند پس انتظار کیفیت بالایی از این خودروها نداشته باشید. کیفیت متریال داخلی لاماری ایما کمی بیشتر از فونیکس اف ایکس است اما از آن طرف لاماری ایما ضعف های مونتاژی بیشتری نسب به فونیکس دارد که در برخی موارد مثل ورود آب به چراغ ها واقعا جای تعجب دارد.

مقایسه فونیکس FX با لاماری ایما در کیفیت
  • امتیاز فونیکس اف ایکس: 2 از 5
  • امتیاز لاماری ایما: 2 از 5

مقایسه فونیکس FX با لاماری ایما در ایمنی

در بخش ایمنی مقایسه فونیکس FX و لاماری ایما شاهد 6 کیسه هوا در هر دو خودرو می باشیم. کیسه هوای جلو، پرده ای و جانبی که همگی در جلوی خودرو قرار گرفته اند.

اما فونیکس اف ایکس توانسته در سخت ترین تست تصادف به نام euro ncap پنج ستاره ایمنی کسب کند و جزو اولین چینی هایی است که 5 ستاره از این موسسه کسب کرده است. این در حالی است که لاماری ایما در تست این موسسه شرکت نکرده و از موسسه cncap پنج ستاره کسب کرده است.

مقایسه فونیکس FX با لاماری ایما در ایمنی
  • امتیاز فونیکس اف ایکس: 5 از 5
  • امتیاز لاماری ایما: 4.5 از 5

مقایسه فونیکس FX با لاماری ایما در قیمت

دو خودروی فونیکس اف ایکس در یک رنج قیمتی هستند اما با این تفاوت که قیمت فونیکس اف ایکس پرمیوم کمی بالاتر از لاماری ایما می باشد. در مهر ماه 1402 قیمت فونیکس اف ایکس حدود 1760 میلیون تومان و لاماری ایما حدود 1680 میلیون تومان است.

  • امتیاز فونیکس اف ایکس: 2.5 از 5
  • امتیاز لاماری ایما: 3 از 5
مقایسه فونیکس FX با لاماری ایما در قیمت

نتیجه مقایسه فونیکس FX با لاماری ایما

اگرچه انتخاب و خرید خودرو به امری سلیقه ای و شخصی تبدیل شده است اما با پارامترهای بالا که در مقایسه این دو خودرو بکار برده شده است می توان تصمیم درست تری در انتخاب بین فونیکس FX و لاماری ایما گرفت. نتیجه مقایسه و امتیازات نهایی به شکل زیر است:

  • امتیاز فونیکس اف ایکس: 3.4 از 5
  • امتیاز لاماری ایما: 3.1 از 5

در بازار خودرو ایران انتخاب بین بهترین خودروهای چینی به کاری بسیار سخت تبدیل شده است. امیدواریم مقایسه فونیکس FX و لاماری ایما در این مقاله شما را راهنمایی کرده باشد.

تاریخ انتشار 06/مهر/1402