نا تمام ماندن آیین نامه واردات خودرو
توضیحات وزیر صمت درباره علت عدم نهایی شدن آیین نامه واردات خودرو
وزیر صمت گفت: با توجه به پلتفرمهای خودرویی موجود در کشور، عمده واردات خودرو مربوط به محصولات کمتر از ۱۰ هزار دلار خواهد بود تا هم سبد محصولات ما کامل شود و هم قابلیت داخلیسازی تدریجی داشته باشند.
“سیدرضا فاطمی امین” امروز در 4 تیر 1400 در پایان نشست خبری اضافه کرد: آیین نامه واردات خودرو ۱۰ بندی است که در دولت مطرح شده و بر سر یکی از بندهای آن بحث و بررسی وجود داشت که در حال رفع و رجوع است.
او پیش بینی کرد: از زمان ابلاغ آیین نامه خودرو، واردات نخستین دسته از خودروها دستکم دو ماه به طول بینجامد. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: واردات خودرو با دو دلیل پر کردن شکاف عرضه و تقاضا و همچنین کامل کردن سبد محصولات داخلی در دستور کار است.
فاطمیامین گفت: سال گذشته کمتر از ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد، اما تقاضا بین ۱.۵ تا ۱.۶ میلیون دستگاه بود، همچنین عدم انجام واردات از سال ۹۷ و وجود چندین میلیون خودرو فرسوده در کشور یک تقاضای انباشته را برای آن ایجاد کرده است به تفاوت قیمت ۴۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت کارخانهای و بازاری در برخی از خودروها انجامیده است.
وزیر گفت: امسال برای تولید بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری، وانت، تجاری و سنگین برنامه از خودروسازان گرفته شده است که بخشی از تقاضا را تامین خواهد کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت متذکر شد: سبد محصولات موجود در کشور ناقص است، با توجه به اینکه سه پلتفرم خوب مربوط به خودروهای شاهین، تارا و ال ۹۰ در کشور داریم که اتفاقاً همین محصولات قیمتهای بالایی دارند و دیگر پلتفرم ها قابل توسعه نیستند، بنابراین در نظر داریم محصولات اقتصادی به طور مثال زیر ۱۰ هزار دلار که با قدرت خرید مردم تناسب داشته باشند، وارد کنیم.
وی افزود: اینکه این خودروها از کدام کشور وارد شود کار وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست، اما باید چند قید همچکن خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و کیفیت و استاندارد لازم را داشته باشد.
او تصریح کرد: واردات خودروهای دست دوم و کارکرده ممنوع است.
نظرات کاربران