بلاخره تکلیف واردات خودرو چه شد؟
علی رغم قول هایی که از مسئولان وزارت صمت داده شد ، واردات خودرو هنوز بلاتکلیف است. برای مطالعه آخرین وضعیت واردات خودرو ، می توانید ادامه مطلب زیر را مطالعه کنید.
ادامه دار شدن ماجرای واردات خودرو باعث به وجود آمدن ابهاماتی برای وارد کنندگان شده است.
به نقل از قرن نو : مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه روشن نبودن شرایط مانع از بازاریابی مناسب برای واردکنندگان خودرو شده است، گفت: در حالی صحبت از واردات خودرو در شهریور ماه است که هنوز هیچ قانون و مقرراتی در این زمینه تدوین و تصویب نشده است، به این ترتیب دور از ذهن است که چنین اتفاقی در شهریور امسال امکانپذیر باشد.
او اضافه کرد: برخی از خودروهای ارزانقیمت صحبت میکنند و مثلا میگویند در این راستا قرار است خودروهایی با محدوده قیمت ۱۰ هزار دلار وارد ایران شود.
او همچنین با اشاره به افزایش قیمت پنجاه درصدی یک خودروی ۱۰ هزار دلاری در بازار ایران افزود: توضیح داد: به عبارت دیگر قیمت تمام شده یک خودروی ۱۰ هزار دلاری برای خریدار ایرانی بین ۱۵.۵ تا ۱۶ هزار دلار است.
او ادامه داد: به عبارت دیگر در بهترین شرایط قیمت تمام شده یک خودرو بر مبنای دلار سیصد میلیون تومانی در ایران بیش از ۴۵۰ میلیون تومان است، به این ترتیب نمیتوان توقع داشت در قیمت خودروهای مصرفی در محدوده دویست میلیون تومان تغییری در بازار ایجاد شود.
او گفت: تعریف سیاستگذار از ارزانقیمت با تعریف مردم از ارزانقیمت فرق جدی دارد و قیمت خودروی وارداتی به ایران نمیتواند کمتر از بهای خودروی تولیدی در ایران باشد.
دادفر گفت : خودروهای وارداتی نه ارزان هستند، نه اقتصادی/ وارداتیها شهریور از راه میرسند؟
او اضافه کرد: برای نمونه اکنون خودروی کوئیک به نرخ ۲۲۰ میلیون تومان فروخته میشود. این در حالی است که مقامات میگویند خودروی اقتصادی قرار است به ایران وارد شود، اینها شعارهایی بسیار غیرواقعی است چرا که خودرویی با قیمت کمتر از دویست میلیون از نظر افکار عمومی اقتصادی است و در نتیجه خودروهایی که وارد ایران میشود نه ارزان خواهند بود و نه اقتصادی. او نتیجهگیری کرد: اینکه گفته میشود باید خودروی اقتصادی وارد شود در اصل فرستادن مردم به دنبال نخودسیاه است.
دادفر تاکید کرد: به این ترتیب نباید این انتظار در مردم ایجاد شود که واردات خودرو، بهای خودروهای مصرفی داخلی را تحتتاثیر قرار میدهد. این گونه انتظارات در عمل به زیان بازار است چرا که باعث کوچ تقاضا میشود.
او ادامه داد: بازار خودرو در ایران بازاری مطلقا انحصاری است و به هیچ روی در این بازار رقابت وجود ندارد. برای بهبود وضعیت بازار و عمق بخشی به آن مهمترین ضرورت از بین بردن تدریجی این انحصار است و چنین اتفاقی فقط با واردات خودرو، آن هم در مقیاس مشخص و کوچک امکانپذیر نیست.
معاون حملونقل وزارت صمت اعلام کرده است که «واردات خودرو تا شهریورماه انجام خواهد شد»
این در حالی است که هنوز آییننامه نهایی واردات، از هیات دولت بیرون نیامده و هیچ قانون مشخص و قطعی وجود ندارد.
با نگاهی خوشبینانه ، چهار ماه از زمانی که مصوبه صادر و دستورالعملها مشخص شود، زمان نیاز است تا خودرو وارد شود و با توجه به مقررات، هیچ کسی هم نمیتواند این زمان را کاهش دهد.
نظرات کاربران