شکایت خودرو سازان از شورای رقابت

عرضه خودرو با مصوبه شورای رقابت در بورس کالا به حالت تعلیق درآمد و خودروسازان برای ابطال این مصوبه به دیوان عدالت اداری کشور مراجعه کردند، چندی پیش، فروش خودرو از طریق بورس کالا از سوی شورای رقابت ممنوع اعلام شده بود

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
شکایت خودرو سازان از شورای رقابت

شکایت خودرو سازان از شورای رقابت به دلیل آخرین مصوبه شورای رقابت مبنی بر عدم عرضه خودرو از طریق بورس کالا می باشد. شورا رقابت و وزارت صمت  با هماهنگی یکدیگر طبق مصوبه ای اعلام کردند که همه ی خودرو های داخلی باید در سامانه های یکپارچه عرضه گردند و این بدان معنا است که عرضه خودرو در بورس کالا غیرمجاز میباشد.

در حال حاضر نیزدو مرحله فروش بزرگ خودرو های داخلی  در سامانه یکپارچه اجرا شده اند که 2 ملیون خودرو ثبت نام شده است،این موضوع درحالی است که سیاستگذار همچنان بر قیمت‌گذاری دستوری اصرار دارد و اجازه عرضه خودروهای سواری، چه محصولات متعلق به ایران‌خودرو و سایپا و چه خودروهای بخش خصوصی، را خارج از سامانه یکپارچه نمی‌دهد. همین هفته پیش بود که با وجود اعلام بورس کالا مبنی بر عرضه یکی از محصولات متعلق به خودروساز بخش خصوصی، آگهی مربوطه لغو شد و عرضه خودروی موردنظر به حالت تعلیق درآمد.

چرا عرضه خودرو در بورس متوقف شد؟

علت تعلیق این خودرو در بورس کالا مخالفت شورای رقابت و وزارت صمت بود که آنها این اقدام را غیر قانونی و خلاف مصوبات خود خواندند و تنها خرید خودرو از طریق سامانه های یکپارچه را رسمی اعلام کردند ، این اتفاقات در حالی رخ داده که اولا خودروسازان وابسته به دولت با چالش تامین نقدینگی برای جهش تولید مواجه هستند و ثانیا شرکت‌های خودروساز بخش خصوصی نیز گرفتار قیمت‌گذاری دستوری (از سوی شورای رقابت) شده‌اند.

شرکت های خصوصی‌ داخلی  تا همین سه ماه گذشته ، تنها با الزام عرضه محصولات خود در سامانه یکپارچه مواجه بودند، اما شورای رقابت تصمیم گرفت به قیمت محصولات آنها نیز ورود کند.

تاریخ انتشار 06/تیر/1402