حذف ارز دولتی خودروسازان

یکی از مشتریان ثابت و همیشگی ارزهای دولتی در بانک مرکزی شرکت های داخلی خودرو و مونتاژ خودرو بوده اند که در صورت بوجود آمدن مشکل برای ارز دولتی بوجود می آمد یا دست از تولید خودرو می کشیدند یا تولید را کاهش می داند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
حذف ارز دولتی خودروسازان

شرکت های خودرو سازی و مونتاژ خودرو همیشه بانک مرکزی را مقصر اصلی مشکلات تولید خودرو می دانستند و در صورت کاهش تولید خودرو اعلام می کردند به دلیل تامین نشدن ارز کافی از سوی بانک مرکزی نمی توانند قطعات تولید یا وارد کنند، در دولت سیزدهم این رانت ارزی برای خودرو سازان به پایان رسیده است.

با پایان یافتن تخصیص ارز دولتی به مونتاژکاران و شرکت خودرو سازی، این شرکت های برای واردات قطعات مورد نیاز خود برای تولید خودرو باید از منبع ارز که از طریق صادرات خود یا سایر و صادرکنندگان تامین کنند.

ویژگی های مهم حذف ارز دولتی خودروسازان

این شرکت ها که همیشه وعده می داند که مخصولات ما آماده صادرات است باید به این وعده خود عمل کنند و مسیر سمت معرفی خودرو خود به دیگر کشور ها باشند، اگر این شرکت ها به وعده صادرات خودرو عمل نکنند عملا قطعات مورد نیاز را بدست نمی آورند و خط تولید خودروهایشان متوقف می شود.

شرکت های مونتاژ کننده هم نمی توانند کاهش تولید خود را به گردن بانک مرکزی بسپارند و می توانند با کمترین بوروکوراسی ارز، ارز مورد نیاز خود را از صادرکننده های غیر نفتی تامین کنند.

یکی دیگر از مهمترین ویژگی های این تصمیم در دولت سیزدهم آن است که این شرکت ها قیمت خودرو را با وجود آنکه از ارز دولتی برای قطعات خودرو و تولید خودرو دریافت می کنند در نهایت قیمت خودرو را با قیمت ارز آزاد محاسبه می کنند.

با وجود تحریم بودن کشور، این شرکت ها هنوز برای خود کفا شدن در تولید قطعات فعالیتی نکرده اند و قطعات برای تولید حتی خودروهای داخلی از کشور های دیگر وارد می کنند، در این شرایط می توانند یک عامل برای خودکفایی این شرکت ها باشد.

تا پیش از این شرکت ها مدعی بودند که واردات خودرو صفر یا کارکرده باعث خروج ارز از کشور نخواهد شد و بعد تایید آیین نامه واردات خودرو از سوی دولت این شرکت ها بزرگترین مانع را برای واردات خودرو تخصیص ندادن ارز توسط دولت اعلام می کردند، با وجود اصلاح این قانون بستر واردات خودرو برای شرکت هایی که واقعا قصد واردات خودرو را داشته اند هموارتر می شود

اگر به دنبال خرید خودرو هستید می توانید با مشاوران ما با شماره : 02191303100 در ارتباط باشید

کارشکنی خودرو سازان با حذف ارز دولتی خودروسازان

اولین سوالی که برای این طرح بوجود می آید این است که این شرکت ها ارز دولتی دریافت می کنند اما قیمت خودروها را با ارز آزاد محاسبه می کنند پس این تخصیص ارز دولتی برای مونتاژ یا تولید خودرو چه سودی را دارد؟

یکی از مشکل هایی که پس از تایید این آیین نامه بوجود آمده است این بود که شورای رقابت به شرکت های مونتاژ کننده خودرو دستور کاهش قیمت خودرو و تخصیص ندادن ارز دولتی را داده است و این شرکت ها به تازگی دست از تولید خودرو کشیده اند و برای اینکه مجبور به دپو کردن خودرو در پارکینگ های خود نشوند تولید خودرو را متوقف کرده اند.

بی تدبیری وزارت صمت

شرکت های مونتاژ خودرو تا مدتی پیش از ارز نیمایی به ارزش 28500 تومان برای تولید محصولات خود دریافت کرده اند، اما محصولات خود را تا 4 برابر قیمت نهایی در بورس و بازار خودرو به فروش رساده اند. از طرف دیگر خودرو سازان بخش خصوصی گلایه به تصمیم وزارت صمت دارند که چرا تعرفه واردات قطعات خودرو را با ارز نیمایی محاسبه کرده اند.

این شرکت ها با وجود فرار از تعرفه 50 درصدی واردات قطعات بر اساس ارز 28500 تومانی و بهره گیری از منابع ارزی ارزان و تمامی رانت ها در بانک مرکزی نمی خواهند دستور شورای رقابت را مبنی بر محاسبه مجدد قیمت محصولات خود را جدی بگیرند و قصد دارند تا محصولات خودر را تا 3 برابر قیمت واقعی در بورس کالا به فروش برسانند.

این شرکت ها سعی دارند که با یک سری اخبار جعلی در بازار خودرو آشفتگی به پا کنند و اعلام کنند که این عدم تخصیص ارز دولتی به بخش داخلی باعث می شود تا تولیدات خودرو کاهش پیدا کند و با این رویه باعث شوند تا دولت از تصمیم خود عقب بکشد.

هشدار مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت

عبدالله توکلی لاهیجانی به طور مستقیم به سه صنف خودرو سازان ، تولید کنندگان موتور سیکلت و دوچرخه در نامه ای رسمی با موضوع بازنگری محل تامین ارز اعلام کرده است که قرار است، با توجه به سیاست‌های یکپارچه ارزی در راستای کاهش وابستگی ارزی به صادرات نفتی و افزایش صادرات غیر نفتی و کاهش ارزبری به تولید تولیدات داخلی مقرر شده است تا شرکت های داخلی خودرو سازی کلیه ارز مورد نیاز در واردات قطعات منفصله موضوع فصل ۹۸ مقررات صادرات و واردات از طریق صادرات خود یا دیگر شرکت ها تامین کنند.

با توجه به نامه ای که توسط مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت به خودرو سازان داده شده است، از این به بعد شرکت های خصوصی و داخلی خودرو به فکر خود کفایی و تولید قطعات در بخش داخلی می افتند و باعث تغییر در فرآیند تولید خودرو خواهند شد، تا پیش از این آیین نامه هیچ کدام از این شرکت ها به دنبال تولید قطعات در داخل و محاسبه درست قیمت خودرو با ارز نیمایی نبوده اند .

انجمن صنفی وارد‌کنندگان خودرو به صورت رسمی اعلام کرده بود که واردات خودرو بدون اینکه یک دلار ارز از کشور خارج شود، امکان‌پذیر است.

تاریخ انتشار 23/مرداد/1402