دیون قانونی خودرو چیست؟

آیا با دیون قانونی خودرو آشنا هستید؟ می دانید به چه سایتی باید بروید و چه مراحلی را طی کنید تا بتوانید دیون قانونی خودرو را پرداخت کنید ؟

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیون قانونی خودرو چیست ؟

تعهدات ، تکالیفی قانونی هستند که در اثر رابطه حقوقی میان اشخاص به وجود می آید .احکامی که تاریخ اجرای آن ها از سنوات قبل می باشد و در سال جاری قابل پرداخت نیست ، اصطلاحاً دیون نامیده می شود . در این مقاله شما را با دیون قانونی خودرو چیست آشنا خواهیم کرد .

پرداخت دیون قانونی وسیله نقلیه

بدهی های دولت را دیون قانونی می گویند که بر دو دسته قرار دارد . دسته اول بدهی های ایجاد شده در سال اجرایی بودجه می باشد . به عنوان مثال وقتی خزانه بنا به عللی نقدینگی در اختیار نداشته باشد یا در اختیار دستگاه اجرایی قرار نداده باشد و یا سال مالی به اتمام رسیده باشد ، ولی مراحل انجام هزینه تمام نشده یا به اتمام نرسیده باشد ، به این دیون با محل گفته می شود .

دسته دیگر دیون بلامحل نام دارد که عبارت از بدهی های قابل پرداخت سنوات گذشته که در بودجه مربوط اعتباری برای آن ها منظور نشده یا زاید بر اعتبار مصوب باشد . در هر دو صورت به یکی از طرق زیر بدون اختیار دستگاه ایجاد شده است .

قرارداد تهاتر خودرو چیست ؟

قرارداد تهاتر خودرو به وسیله موافقت میان بدهکار و طلبکاری ایجاد می شود که متقابلاً به یک دیگر بدهی داشته باشند . به عنوان مثال شخصی 500 میلیون تومان به دیگری بدهی دارد . طلبکار نیز خودروی بدهکار را به مبلغ 500 میلیون تومان از او خریدار می کند . در این حالت ، بدهی متقابل بدهکار و طلبکار که 500 میلیون تومان است به وسیله تهاتر ساقط می شود . تهاتر این خودرو به وسیله موافقت و امضای قرارداد میان طلبکار و بدهکار انجام می گیرد . با رضایت طرفین ، در واقع به واسطه تهاتر ، قرارداد بیع نیز برقرار می شود .

تمامی خودروها به استثنای ماشین های راهسازی ، کشاورزی و شناورها ، برای تعویض پلاک و نقل و انتقال خودرو باید مالیات آن را پرداخت کنند . پیش از این ، کنترل پرداخت مالیات انتقال خودرو به عهده دفاتر اسناد رسمی بود اما طبق تغییرات جدید شیوه دریافت این مالیات ، پلیس راهور به کمک سازمان امور مالیاتی آمده است و اکنون با تاسیس سکوی وصول دیون قانونی خودرو،  کنترل پرداخت مالیات انتقال خودرو به دست پلیس راهور و دفاتر اسناد رسمی انجام می شود .

سامانه سکوی وصول دیون قانونی خودرو چیست ؟

طبق ماده 30 قانون ارزش افزوده ، تمامی خودروها برای تعویض پلاک و نقل و انتقال خودرو موظف هستند نسبت به پرداخت مالیات آن اقدام کنند و دیون قانونی خودرو را پرداخت کنند . میزان این مالیات 1% برای خودروهای تولید داخل و 2% برای خودروهای خارجی می باشد . اما طبق خبری که رئیس سازمان امور مالیاتی کشور منتشر شده ، روند پرداخت این مالیات تغییراتی کرده است .

اکنون ، متقاضیان موظف اند پیش از انتقال خودرو و یا دریافت نوبت تعویض پلاک نسبت به پرداخت مالیات مشخص شده اقدام نمایند .

فروش بدون واسطه خودرو

متقاضیانی که برای دریافت نوبت تعویض پلاک می خواهند اقدام کنند ، باید ابتدا مالیات نقل و انتقال خودرو را پرداخت نمایند تا بتوانند نوبت دریافت کنند . متقاضیان با ورود به سامانه تعویض پلاک ، در صورتی که این مالیات را پرداخت نکرده باشند ، به سامانه جدیدی که برای پرداخت دیون قانونی خودرو راه اندازی شده است منقل می شوند و فقط با پرداخت آن می توانند به مراحل دریافت نوبت وارد شوند .

همچنین اخیرا پرداخت خلافی خودرو و عوارض شهرداری هم قبل از نوبت گیری تعویض پلاک اجاری شده و جزئی از دیون قانونی خودرو به حساب می آید.

یکی از راه های پرداخت این مالیات ، استفاده از درگاه وصول دیون قانونی خودرو می باشد که برای این منظور باید در آن عضو شد و ثبت نام کرد .

مراحل ثبت نام در سامانه سکوی وصول دیون قانونی خودرو

شما می توانید برای پرداخت دیون قانونی خودرو از طریق سایت اتولایف که لینک ثبت نام سامانه سکوی وصول دیون قانونی خودرو در آن قرار دارد اقدام به ثبت نام نمایید.

ابتدا در یکی از مرورگرهای خود آدرس serwis.ir را بنویسید تا به صورت مستقیم به سایت سکوی وصول دیون قانونی خودرو منتقل شوید .

در صفحه ای که برای شما باز می شود ، شماره همراه خود را وارد نمایید و روی ادامه کلیک کنید. توجه: حتما مهم نیست خودرویی که می خواهید دیون قانونی آن را پرداخت کنید به نام شما باشد. اما باید اطلاعات مالک را داشته باشید.

اکنون باید کد ملی و تاریخ تولد مالک خودرو را وارد نمایید و روی ادامه کلیک کنید .

در این مرحله ، کد تایید به شماره همراهتان ارسال می شود که باید آن را وارد کنید .

در ادامه کادری برای شما باز می شود ، نام خود را بنویسید ، رمز عبور تعیین نمایید و روی ادامه کلیک کنید .

حال از شما خواسته می شود تا وارد سامانه شوید که باید شماره همراه و نام کاربری خود را وارد کنید و ادامه را بزنید.

اکنون گزینه نقل و انتقال را انتخاب نمایید .

در این مرحله ، پلاک خودرو را وارد و روی ادامه کلیک کنید .

در ادامه نوع شخصیت خود (حقیقی ، حقوقی و اتباع) را انتخاب کنید سپس کد ملی و تاریخ تولدتان را وارد نمایید و روی ادامه بزنید .

اکنون میزان مالیات خودرو، خلافی و عوارض برای شما نشان داده خواهد شد که برای پرداخت آن باید روی گزینه پرداخت کلیک نمایید . تا به صفحه پرداخت آنلاین منتقل شوید .

در صورتی که خودرو شما وارداتی و مزایده ای می باشد و اطلاعات آن در سامانه شماره گذاری موجود نیست ، از گزینه نو شماره برای ثبت اطلاعات استفاده کنید .

اکنون شماره شاسی خودرو را وارد نمایید و روی ادامه کلیک کنید .

بهتر است از سامانه نوبت دهی تعویض پلاک وارد سامانه وصول دیون قانونی خودرو شوید تا کارتان سریعتر انجام شود.

پیشنهاد می کنیم قبل از تسویه کامل مبلغ خودرو و خرید آن، حتما از فروشنده درخواست نمایید تا تمامی دیون قانونی خودرو را پرداخت نماید.

تاریخ انتشار 28/شهریور/1401