مقایسه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با تیپ ۴

آیا می دانستید پژو ۲۰۶ تیپ ۴ هم در ایران داریم؟ در ادامه این مطلب با این مدل آشنا می شویم.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

یکی از محبوب‌ ترین خودروهای کشور ما ، پژو ۲۰۶ است . خودرویی هاچ بک که در تیپ‌ های مختلف به بازار عرضه شده است . در اذامه این مقاله به مقایسه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با تیپ ۴ می پردازیم .

استهلاک این ماشین چگونه است ؟

206 حتی اگر به مدت چند سال گوشه پارکینگ بوده و استفاده هم نشده باشد ، بازهم از استهلاک برخوردار است که مهم‌ ترین آن‌ ها شامل جلوبندی ، اکسل و جعبه فرمان و سیستم هیدرولیک می باشد که اساسی‌ ترین معضل همان سیستم هیدرولیک به شمار می‌ آید .

سیستم هیدرولیک پژو 206 بسیار حساس و استهلاک‌ پذیر است که این موضوع در مدل‌ های پایین بسیار شایع‌ تر می باشد .

206 مدل 80 که معمولا بدون تیپ بوده و با عنوان تیپ 1 شناخته می‌ شود ، معمولا این ایراد را پس از چند سال خواهد داشت . پس در واقع مدل‌ های 80 تا حدودا مدل 85 به احتمال 95 درصد هیدرولیک آن‌ ها به صدا افتاده و کم‌ کم باید به فکر تعویض آن بود . البته ناگفته نماند که در 5 درصد باقی مانده اگر هیدرولیک به صدا در نیامده باشد ، نشان از یک سیستم فوق العاده دارد .

سیستم جلوبندی به چه صورت می باشد ؟

پژو 206 علی رغم ویژگی‌ های خاصش ، دارای سیستم جلوبندی ضعیفی است که معمولا در مدل‌ های پایین ، جلوبندی بهتر از مدل‌ های جدید می باشد .

اما خب طبیعی است که به خاطر کارکرد زیاد ماشین طبیعتا مستهلک شده و باید تعویض گردد . شاید هم اکنون از خودتان بپرسید که تعویض و یا تعمیر جلوبندی تمامی خودروها پس از چند سال امری طبیعی است ، درست است، اما قیمت سر سام آور قطعات این خودرو کمی شما را آزار خواهد داد .

تیپ ۴

این تیپ ، خاص ترین و کم یاب ترین تیپ پژو ۲۰۶ در ایران است که امروز به سختی در بازار یافت می شود . این تیپ به صورت SKD (قطعات آماده) وارد ایران شد و شرکت ایران خودرو وظیفه مونتاژ آن را بر عهده داشت .

تیپ ۴ در ابتدا با هدف عرضه به جانبازان و معلولان وارد کشور شد . تیپ ۴ اولین نمونه از پژو ۲۰۶ بود که از جعبه دنده اتوماتیک بهره می برد . هم چنین پیشرانه آن نیز از نوع TU5 بود و از امکانات رفاهی مشابه با تیپ ۵ سود می جست .

نکته ای که تیپ ۴ را متمایز می کرد ، امکانات خاص آن هم چون سنسور باران ، محفظه مخفی زیر داشبورد و تودوزی متفاوت بود.  نقطه ضعف تیپ ۴ ، فقدان قابلیت تعویض دستی دنده (تیپ ترونیک) در جعبه دنده آن بود . مسئله ای که بعد ها با عرضه تیپ ۶ با جعبه دنده AL4 جبران شد . تعداد تیپ ۴های وارد شده به ایران تنها ۲۰۰ دستگاه می باشد .

تیپ ۵

محبوب ترین ، پرفروش ترین و رایج ترین تیپ ۲۰۶ در بازار! مدلی که انتخاب اول یک ۲۰۶سوار می باشد . بسیاری از افراد ، تیپ ۲ را به دلیل موتور ضعیف و امکانات کم ، نمی پسندند .

بسیاری دیگر هم با مصرف سوخت زیاد تیپ ۶ و استهلاک و هزینه های سرسام آور جعبه دنده AL4 ، کنار نمی آیند . بنابراین تیپ ۵ ، خودروی ایده آل آن ها می باشد .

خودرویی که در زمان عرضه به بازار ، از پرشتاب ترین محصولات داخلی به شمار می رفت . این تیپ با برخورداری از پیشرانه TU5 ، توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت را دارد .

گشتاور آن به ۱۴۷ نیوتن متر می رسد . هر چند ناگفته نماند که در نمونه فرانسوی پیشرانه TU5 ، قدرت موتور ۳ اسب بخار بیش تر و ۱۰۸ اسب بخار بوده است .

اختلافی اندک که چندان بر روی توانایی های حرکتی تیپ ۵های ایرانیزه تأثیر نمی گذارد . اما به ادعای برخی از مالکان ، تیپ ۵های فرانسوی چالاکی بیش تری دارند .

فهرست امکانات رفاهی استاندارد تیپ ۵ که با تیپ ۳، ۴ و ۶ مشترک است و نسبت به تیپ ۲ برتری دارد ، شامل آینه های کناری برقی مجهز به گرم کن و فلاپ همرنگ با بدنه ، شیشه های برقی عقب ، تهویه مطبوع خودکار با نمایش گر دیجیتال ، ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ (البته بنا به اخبار رسیده ، این مورد به تازگی از تیپ ۵های مدل ۹۸ حذف شده است)، بلندگوی درهای عقب و ۲ تیوتر در جلو و پشت سری صندلی های عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع می شود .

مقایسه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با تیپ ۴

در همه تیپ ها،  آپشن هایی چون چراغ همراهی ، اینتر فیس (کنترل سیستم صوتی از پشت فرمان)، چراغ مه شکن جلو و عقب ، تنظیم ارتفاع صندلی راننده و قفل مرکزی به چشم می خورند .

هم چنین تمام تیپ های استاندارد ۲۰۶ با رینگ فولادی و قالپاق ۱۴٫۰ اینچی عرضه می شوند .

ایران خودرو در زمان خروج پژو از ایران ، داخلی سازی تیپ ۵ را نسبت به تیپ های دیگر ، در اولویت خود قرار داد . تیپ ۵های ایرانی از نیمه دوم سال ۹۱ ، ابتدا در فاز صفر به بازار آمدند .

۲۰۶ ششمین نسل از سری اتاق ۲ محصولات پژو است که با وجود توقف تولید در کشور مادر ، هم چنان در بسیاری از نقاط جهان مشتری دارد .

هنوز هم این خودرو به عنوان یک گزینه دست دوم ، انتخاب بسیاری از خریداران اروپایی است .

پژو ۲۰۶ از اولین محصولات پژو بود که در آزمون های مؤسسه ایمنی یورو انکپ شرکت کرد و در همان سال توانست ۴ ستاره از ۵ ستاره امتیاز این سازمان را به دست آورد .

پژو تاکنون نزدیک به ۶ میلیون دستگاه از این خودرو را در سراسر جهان فروخته است . با این حال ، با توجه به استمرار تولید آن در کشورهایی چون ایران ، پیش بینی می شود این آمار فروش تا پایان عمر این خودرو هم چنان بالا رود .

تاریخ انتشار 06/تیر/1401