قرعه کشی خودرو فقط یک بار در ماه انجام میشود

روشی که وزارت صمت برای قرعه کشی خودرو درنظر گرفته هم مشتریان و هم خودروسازان را متضرر میکند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

وزارت صمت در اردیبشهت امسال خودروسازان بخش خصوصی و دو خودروساز بخش دولتی را موظف کرد تا فعالیت هایی که در زمینه ی فروش خودرو انجام میدهند اعم از :پیش فروش،فروش ویژه یا مشارکت در تولید را در سامانه ای که وزارت صمت مشخص کرده برگزار کنند.به این ترتیب متقاضیان خرید خودرو از روز 27 اردیبشهت تا 3 خرداد فرصت داشتند تا با ورود به این سایت برای شرکت در قرعه کشی و خرید خودرو ثبت نام کنند.

که البته شواهد نشان میدهد که از این روش فروش خودرو استقبال نشده است و به گفته عبدالله توکلی لاهیجانی مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت،تنها 4 میلیون نفر در این شامانه ثبت نام کرده اند این درحالی است که در آخرین فروش فوق العاده دو خودرو ساز بزرگ کشور حدود 6میلیون و 600هزار تفر ثبت نام کرده بودند.

براساس آماری که وزارت صمت منتشر کرده میزان ثبت نام در این سامانه در مقایسه با سامانه های مستقلی که پیش از این در زمینه ی فروش خودرو فعالیت میکردند 40 درصد افت داشته که این کاهش تقاضا به دلیل مشکلات موجود در این سامانه است.

سامانه وزارت صمت و سایت قرعه کشی شرکت های خودرو سازی یکی است

برخلاف چیزی که رسانه ها تبلیغ میکردند نحوه ی قرعه کشی،زیر ساخت های فنی سایت،مجری سایت سامانه متمرکز وزارت صمت،استعلام ها و … دقیقا مشابه با فرایند قرعه کشی شرکت های خصوصی و دولتی است.

زمان اعلام نتایج قرعه کشی خودروها هنوز نامعلوم است:

در زمانیکه  قرعه کشی خودرو ها به دست شرکت ها بود 48 ساعت بعد از اتمام مهلت ثبت نام اسامی برندگان اعلام شده و برندگان وارد مرحله ی پرداخت وجه میشدند.در صورتی که اکنون که وزارت صمت این کار را برعهده گرفته با گذشت هشت روز از پایان زمان قرعه کشی هنوز اسامی برندگان اعلام نشده و این فرایند وارد نامه نگاری های اداری و بروکراتیک شده.

 طولانی شدن قرعه کشی هم مشتریان و هم خودروسازان را متضرر میکند:

زمانیکه قرعه کشی خودروها در دست شرکت ها بود چند روز بعد از اعلام نتایج قرعه کشی شرکت های خودرو سازی به حجم زیادی نقدینگی دست پیدا میکردند اما در این روش که هنوز بعد از گذشت چند روز اسامی برندگان هنوز اعلام نشده طبیعتا خودروسازان هم دیرتر به سرمایه دسترسی پیدا کرده و در تأمین مواد اولیه،پرداخت حقوق نیروی انسانی و توسعه بنگاه ها به مشکل خواهند خورد.

این درحالی است که هنوز وزارت صمت اعلام نکرده تا چند روز بعد از اعلام نتایج وجه پرداختی به حساب شرکت ها واریز میشود.

مشتریان از قوانین عجیب سامانه وزارت صمت شگفت زده اند:

این سامانه خریداران متنوع خودرو را یکپارچه دیده و از نظر طراحان این سامانه خریداران خودرو های اقتصادی با خودروهای میلیاردی برابرهستند.

برای مثال یکی از قوانین این سامانه این است که متقاضیان در 48 ماه گذشته نباید مالک هیچ خودرویی بوده باشند این قانون شاید برای خرید خودرو های اقتصادی معقول باشد ولی برای کسی که میخواهد یک میلیارد برای خرید خودرو هزینه کند معقول نیست که در دوسال گذشته هیچ خودرویی به نامش نبوده باشد.

متقاضیان سعی کرده اند با روش های مختلف این اعتراض را به گوش وزارت صمت برسانند.

خودرو سازان بلاتکلیف و متقاضیان سردرگم هستند:

در نتایج مطالب گفته شده میتوان گفت که اولین تجربه قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه وزارت صمت موفق نبوده و با گذشت یک هفته از برگزاری قرعه کشی هنوز اسامی برندگان اعلام نشده که این وضعیت هم خودروسازان و هم مشتریان را سردرگم و معترض کرده./تابناک

تاریخ انتشار 11/خرداد/1401