مقایسه پراید مدل ۱۱۱ با مدل ۱۳۱

 این خودرو از زمان ورودش به ایران ، تا امروز در انواع مدل‌ ها و فیس‌ لیفت‌ های مختلف در بازار عرضه شده است . در ادامه این مقاله به مقایسه پراید مدل ۱۱۱ با مدل ۱۳۱ می پردازیم .

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مقایسه پراید مدل ۱۱۱ با مدل ۱۳۱

تاریخچه پراید

پایان پراید در سال ۱۳۹۹ رقم خورد و خط تولید این خودرو در شرکت سایپا برای همیشه متوقف شد . برخلاف تصور عموم که زادگاه پراید را کارخانه کیا موتورز کره‌ ای‌ ها می‌ دانند ، پراید اولین بار در ژاپن با همکاری دو شرکت خودرو سازی مزدا و فورد تولید شد .

پراید یا مزدا ۱۲۱ در دهه هشتاد میلادی برای عرضه با نام فورد فستیوا به بازار آمریکای شمالی و استرالیا فرستاده شد . اما با اعلام اداره ایمنی بزرگراه های آمریکا ، این خودرو به عنوان بدترین خودرو از لحاظ ایمنی شناخته شد و خیلی زود مهر برگشت به قاره کهن به پیشانی آن نشست .

این بار شرکت کیا موتورز کره ، امتیاز ساخت این خودروی سایز کوچک از همه جا رانده را خرید و از سال ۱۹۸۷ خط تولید این خودرو با نام کیا پراید در این شرکت آغاز شد . نسل اول تنها تا سال ۱۹۹۳ و نسل بعدی در دو نسخه هاچ‌ بک و سدان با نام‌ های GTX و XL تا سال ۲۰۰۰ مهمان کره‌ای‌ ها بودند و عمر پراید در این کشور نیز به اتمام رسید .

سال ۱۳۷۲ با امضای قراردادی میان شرکت‌ های سایپا و کیا موتورزذ، امتیاز تولید پراید به این شرکت داخلی واگذار شد . پراید در زمان ورود به ایران و با توجه به عدم تنوع در بازار خودرو به شدت مورد استقبال قرار گرفت . پراید اکنون و پس از گذشت حدود سه دهه از حضورش در بازار کشور ، بعد از پیکان یکی دیگر از خودروذهای نوستالژی ماست . این خودرو طی این سال‌ ها در مدل‌ های مختلفی تولید شده است .

پراید ۱۳۱ چه امکاناتی دارد ؟

تولید پراید ۱۳۱ یکی از فیس لیفت‌ های پراید صبا در سال 1389 و با توقف تولید مدل صبا آغاز شد . این مدل از انواع پراید که شبیه‌ ترین مدل به پراید اولیه است ، جزو آخرین مدل‌ هایی بود که خط تولید آن در نیمه اول سال 1399 متوقف شد .

پراید ۱۳۱ ابتدا در ۵ تیپ مختلف به مشتریان عرضه شد . سیستم فنی به کار رفته در این مدل همانند مدل‌ های قبلی و تفاوت تیپ‌ های آن در سطح آپشن‌ های به کار رفته در آن‌ ها بود .

از سال 1391 با اجباری شدن تجهیز خودروها به ترمز ABS دو تیپ LX و ST از رده خارج شدند و تولید سه تیپ SX، EX و SL ادامه یافت . تیپ بعدی که به خط تولید این مدل اضافه شد ، LE بود که آن هم به دلیل فقدان فرمان هیدرولیک و کیسه هوا پس از مدتی توقف تولید شد .

پراید ۱۳۱ از سال 1392 در دو تیپ جدید SE و TL به تولید رسید . هر دوی این تیپ‌ ها دارای دو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و ترمز ABS هستند و موفق به کسب استاندارد آلایندگی یورو ۴ شده‌ اند .

SE که کاملترین تیپ پراید ۱۳۱ است ، علاوه بر آپشن‌ های ذکر شده دارای فرمان هیدرولیک نیز هست. با آن که در ظاهر پراید ۱۳۱ تنها در گرافیک چراغ‌ ها ، راهنمای جلو وشکل سپرهای جلو و عقب تغییرات جزئی نسبت به پراید صبا اعمال شده است ، به دلیل اضافه شدن آپشن‌ های ذکر شده کیفیت سواری و هندلینگ این خودرو نسبت به ورژن قدیمی خود کاملا متحول شده است.

خرید کدام پراید توصیه می شود ؟

پراید یک خودروی کوچک است که مصرف سوخت آن مناسب ، استهلاک آن کم و هزینه تعمیر و نگه داری آن نسبت به تمام خودروهای موجود در بازار پایین‌ تر است . اما بزرگ ترین ضعف پراید در تمامی مدل‌ ها ، ایمنی بسیار پایین آن است که سال‌ ها مورد انتقاد شدید قرار گرفته است ، به همین علت باید پراید را به طور کلی یک خودروی مناسب صرفا برای مصارف شهری دانست .

در نتیجه ، با توجه به این ضعف ایمنی ، پر واضح است که بهتر است تنها به سراغ تیپ SE از مدل‌ های مختلف این خودرو که کامل‌ ترین تجهیزات ایمنی را دارد ، برویم .

 

از طرفی کیفیت پایین متریال از دیگر نقاط ضعف مشترک در میان تمام مدل‌هاست که از این نظر هیچکدام نسبت به دیگری برتری ندارند. با توجه به مطالب عنوان شده، پراید صبا و نسیم را به دلیل قدیمی بودن و پراید ۱۴۱ را به جهت نقص‌های زیاد خصوصا در سیستم ترمز و کیفیت ساخت، می‌توان از میان گزینه‌های انتخابی کنار گذاشت!

تاریخ انتشار 02/آبان/1401